Pojawiły się długo zapowiadane kierunkowe założenia nowej ordynacji podatkowej. W dokumencie istotnym elementem są ograny podatkowe, które mają być przygotowane według projektu ustawy o Administracji Podatkowej. Wypracowana na gruncie projektu struktura organów ma zostać uwzględniona właśnie w nowej ordynacji podatkowej. Przepisy wprowadzają organ ds. interpretacji podatkowych - Dyrektora Biura Krajowej Informacji Podatkowej, by interpretacje nie odbywały się w ramach pięciu izb skarbowych. Ma to pozwolić na ujednolicenie systemu i nadzór nad jednolitością wydawanych interpretacji.
Z punktu widzenia samorządu najważniejsze są zmiany dotyczące samorządowych organów podatkowych. Nowa ordynacja ma dążyć do maksymalnego uproszczenia przepisów dotyczących właściwości miejscowej. Przepisy o właściwości miejscowej będą zmodyfikowane, do rangi przepisów instrukcyjnych, co nie będzie związane z sankcją nieważności decyzji wydanej przez organ niewłaściwy miejscowo. Zasadne jest jednak utrzymanie właściwości miejscowej w wypadku samorządowych organów podatkowych.
W pracach nad nową ordynacją ustawodawca przyjął założenie, aby wszystkie organy podatkowe miały zbliżone kompetencje. Przełożyć ma się to wymiernie na sytuację podatników, którzy mają mieć zapewnione takie same prawa i obowiązki podatkowe lub chociaż ukształtowane w zbliżony sposób. Aktualnie mając niebudzącą wątpliwość informację o przedmiotach opodatkowania w przypadku podatku od nieruchomości, musi zostać wydane postanowienie o wszczęciu postępowania, podczas gdy naczelnik urzędu skarbowego w podobnych sytuacjach wydaje od razu decyzję o wysokości zobowiązania. Od zasady będą istniały oczywiście wyjątki uzasadnione specyfiką lokalnych podatków. Ograniczenie nadmiernej biurokracji związanej z wydaniem wspomnianego postępowania przyczyni się do znacznego obniżenia kosztów z tego wynikających. Założenie, które ma przyświecać prawodawcy sprowadza się do istoty: „że w sprawach o bagatelnym charakterze, w których koszty ustalenia wymiaru są wyższe niż podatek, od wymiaru należy odstąpić.” W innych wypadkach zasadne jest uproszczenie tej całej procedury.
Inną kwestią, którą zakładają postulaty jest ustalenie wymiaru ulg przy niektórych podatkach lokalnych. Wójt, burmistrz (prezydent miasta) powinien samodzielnie podejmować decyzję w przedmiocie ulg w spłacie zobowiązań podatkowych stanowiących dochód gminy. W przyszłości należy też dążyć do do tego, aby podatki stanowiące dochód gminy w całości pozostawały w jej władaniu.
Kolejnym postulatem analogicznym jak w wypadku wspomnianych wyżej organów centralnych jest centralizacja wydawania indywidualnych interpretacji przez jednostki samorządowe, przy udziale wójtów, burmistrzów (prezydentów miasta).
Innym ciekawym rozwiązaniem jest wprowadzenie zasady umorzenia podatku, ze szczególnym naciskiem podatków opłacanych w ratach. Obecnie podatnik może skorzystać z ulgi w postaci umorzenia podatków, dopiero po upłynięciu terminu jego zapłaty, gdy powstanie zaległość podatkowa.
Ministerstwo planuje również rozszerzenie kompetencji Ministra Finansów do stosowania klauzuli przeciwko opodatkowaniu w zakresie podatków lokalnych, jak tłumaczy ministerstwo ze względu na interes państwa.