Zwiększanie dostępności podręczników szkolnych następuje nie tylko poprzez programy wspierające uczniów w ich zakupie, lecz również poprzez dotowanie wydawców podręczników. Obecnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lipca 2006 roku w sprawie stawek, szczegółowego sposobu oraz trybu udzielania i rozliczania dotacji przedmiotowych do podręczników szkolnych traci moc z końcem tego roku. Zastąpi je rozporządzenie o tym samym tytule skierowane właśnie do zaopiniowania Zespołowi ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej.
Projekt nowego rozporządzenia zawiera w zasadzie powielenie obowiązujących przepisów. Oznacza to, że tak jak do tej pory wydawca będzie mógł otrzymać dotację przedmiotową w wysokości 1,90 zł (możliwej do zwiększenia o 10% w przypadku podręczników o szczególnie wysokich kosztach wydania) od jednego arkusza wydawniczego przy pierwszym wydaniu podręcznika i 1,35 zł o jednego arkusza wydawniczego przy następnym wydaniu. Warto w tym miejscu wspomnieć, że arkusz wydawniczy to jednostka obliczeniowa stosowana w celu określania objętości zawartości treściowej publikacji. Arkusz wydawniczy wynosi alternatywnie:
- 40.000 znaków typograficznych (ze spacjami) prozy,
- 700 linijek poezji,
- 3000 cm2 powierzchni ilustracji (przy czym za takie uznaje się również zapis nutowy, wzory matematyczne, chemiczne, itp.).
Rozwój techniki informatycznej pociągnął za sobą zmianę zasad naliczania dotacji dla podręczników zawierających dodatkowe elementy multimedialne. Do tej pory zwiększenie dotacji było powiązane z dołączeniem do podręcznika CD-ROMu. Projekt rozporządzenia uniezależnia wsparcie od rodzaju nośnika wskazując, że w przypadku wydawania podręcznika łącznie z informatycznym nośnikiem danych jednostkowe stawki dotacji, mogą być zwiększone maksymalnie o:
- 5% w przypadku nośnika bez dynamicznych elementów multimedialnych;
- 10% w przypadku nośnika z dynamicznymi elementami multimedialnymi.