Z dniem 1 stycznia 2010 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej tworząca Narodowe Siły Rezerwowe. Roczny okres ich funkcjonowania pozwolił na zebranie doświadczeń i sformułowanie wniosków, co do koniecznych korekt w systemie prawnym.
Zaproponowane w projekcie założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy o uposażeniu żołnierzy niezawodowych propozycje mają – jak wskazują projektodawcy – ma umożliwić dalszy rozwój NSR, zwiększyć atrakcyjność służby, ściślej powiązać ją z przeznaczeniem i działalnością jednostek wojskowych, a wreszcie zracjonalizować posiadane zasoby.
Dotychczasowe ramy prawne organizacji i funkcjonowania NSR mają zostać utrzymane. Zakłada się jednak wprowadzenie zmian w zakresie:
- problematyki naboru i uzupełniania stanowisk służbowych do NSR oraz jego wykorzystania i funkcjonowania – projektowane przepisy, w powiązaniu z obowiązującymi do tej pory, mają stworzyć swoistą pragmatykę służbową żołnierzy rezerwy wykonujących obowiązki w ramach NSR;
- szkolenia żołnierzy w ramach NSR – w celu zracjonalizowania czasu, miejsca, by i programu szkolenia oraz zapewniania wyższego poziomu wyszkolenia żołnierzy rezerwy;
- systemu motywacyjnego i zachęt do służby oraz podnoszenia kwalifikacji przez żołnierzy rezerwy w ramach NSR – w tym w celu ograniczania liczby rezygnacji z przydziałów kryzysowych i zwiększenia atrakcyjności wykonywanych obowiązków w ramach NSR, a także ograniczania zjawiska zwalniania się żołnierzy ze służby przygotowawczej przed jej ukończeniem;
- relacji z pracodawcami, organizacjami społecznymi o charakterze proobronnym i innymi podmiotami zainteresowanymi współpracą na rzecz kształtowania i wykorzystania NSR – w celu włączenia określonych podmiotów na rzecz ochotniczego naboru i wykonywania obowiązków w ramach NSR przez związanych z tymi podmiotami żołnierzami rezerwy.
Ustawa ma przynieść również zmiany w funkcjonowaniu administracji wojskowej poprzez likwidację podporządkowania wojewódzkich sztabów wojskowych oraz wojskowych komendantów uzupełnień Szefowi Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.