Konieczność implementacji do polskiego porządku prawnego dyrektywy Komisji 2010/48/UE z dnia 5 lipca 2010 roku dostosowującej do postępu technicznego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/40/WE w sprawie badań zgodności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep pociąga za sobą konieczność gruntownej zmiany przepisów odnoszących się do sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów. Nowe zasady wprowadzone zostaną na podstawie rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach, którego projekt został właśnie skierowany do zaopiniowania przez Zespół ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska.
Niezależnie od szczegółów technicznych, rozporządzenie reprezentuje inną niż do tej pory filozofię diagnozy pojazdów. Następuje bowiem wprowadzenie otwartego wykazu podstawowych kryteriów uznania stanu technicznego pojazdu za niezadowalający. W ślad za tym dokonano kategoryzacji stwierdzonych usterek na trzy grupy:
- usterki drobne- usterki techniczne nie mające istotnego wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego i ochrony środowiska;
- usterki istotne – usterki techniczne mogące naruszać bezpieczeństwo ruchu drogowego i ochrony środowiska;
- usterki stwarzające zagrożenie – usterki stanowiące bezpośrednie i natychmiastowe zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska w stopniu uniemożliwiającym używanie pojazdu w ruchu drogowym niezależnie od okoliczności.
W konsekwencji zmieniono odpowiednio procedurę postępowania z pojazdem oraz warunki jego używania w zależności od kategorii wykrytych usterek. Jeśli w pojeździe nie stwierdzono żadnych usterek lub stwierdzono wyłącznie usterki drobne wynik badania technicznego określa się jako pozytywny przy czym informuje się posiadacza pojazdu o rodzaju stwierdzonych usterek drobnych i konieczności ich usunięcia. W przypadku, gdy w pojeździe stwierdzono usterki istotne, uprawniony diagnosta zamieszcza je w zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu, którego wynik określa się jako negatywny. Jeśli posiadacz pojazdu usunie te wady w terminie 14 dni od daty badania stacja, w której usterki te stwierdzono dokonuje badania technicznego polegającego na ponownym sprawdzeniu zespołów i układów – w zakresie ich usunięcia. W przypadku, gdy w pojeździe stwierdzono usterki stwarzające zagrożenie, uprawniony diagnosta zamieszcza je w zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu, którego wynik określa się jako negatywny. W tym przypadku diagnosta zatrzymuje dowód rejestracyjny.
Ze względu na znaczenie projektu – w szczególności dla osób odpowiedzialnych za sprawowanie nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów – po zakończeniu prac legislacyjnych przedstawimy cykl artykułów charakteryzujących bliżej przedmiotowe rozporządzenie.