W kwietniu b.r. Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego zaopiniowała pozytywnie projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku wyłącznego. W ramach porządkowania prawa lotniczego Urząd Lotnictwa Cywilnego przedłożył projekt kolejnego rozporządzenia – dotyczącego tym razem lotnisk użytku publicznego, dla których została wydana decyzja o ograniczonej certyfikacji.
Projektodawcy przyjęli, że wymagania dla lotnisk o ograniczonej certyfikacji powinny być łagodniejsze niż lotnisk o „pełnej” certyfikacji. W konsekwencji jako podstawę do określenia wymagań technicznych przyjęto nieznacznie zmodyfikowane wymagania stawiane lotniskom użytku wyłącznego. Warunki są uzależnione od typu i charakterystyk lotniska oraz rodzaju ruchu lotniczego – projekt rozporządzenia określa bowiem inne wymagania dla lotnisk posiadających drogę startową o nawierzchni sztucznej, lotnisk bez drogi startowej o nawierzchni sztucznej oraz lotnisk dla śmigłowców. Ze względu na rodzaj wykonywania operacji lotniczych wyróżniono wymagania dla lotnisk eksploatowanych tylko w dzień oraz lotnisk wykorzystywanych także nocą. Osoby zainteresowane szczegółami zachęcamy do lektury.
Projekt rozporządzenia będzie przedmiotem obrad Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska.