Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Jednak niekonstytucyjne

Posiedzenie Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska w dniu 19 marca 2012 roku przyniosło stronie samorządowej chwilę gorzkiej satysfakcji. Już dwa miesiące temu przedstawiciele Związku Powiatów Polskich podnosili wątpliwości co do konstytucyjności projektu rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami. W odpowiedzi strona samorządowa konsekwentnie słyszała, że jej zarzuty są przesadzone – aż do 19 marca. W tym dniu bowiem strona rządowa zdjęła przedmiotowy projekt z porządku obrad przywołując stanowisko komisji prawniczej, która… wskazała na przekroczenie delegacji ustawowej przy redagowaniu projektu. Lepiej późno, niż wcale; ale większe zaufanie do oceny prawnej dokonywanej przez stronę samorządową też by nie zawadziło.

Z porządku obrad została również zdjęta lista proponowanych obszarów mających znaczenie dla Wspólnoty oraz zmiany w dotychczasowych obszarach przyjętych przez Radę Ministrów i zatwierdzonych przez Komisję Europejską jako OZW. Choć zmiany miały charakter wyłącznie kompensacyjny (wyrównanie ubytków w powierzchni OZW związane z budową trasy ekspresowej), to stały się zakładnikiem podnoszonego od dawna przez Związek Gmin Wiejskich RP postulatu, by gminy objęte różnymi obszarami chronionymi otrzymywały specjalne „ekodopłaty” – finansowane, jak można przypuszczać, przez mieszkańców miast. W konsekwencji Zespół nie tylko zdjął z porządku obrad przedmiotowy dokument, lecz również zobowiązał Ministerstwo Środowiska do przedstawienia systemowej koncepcji „ekodopłat”.

Wstępną opinię pozytywną otrzymał projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych. Opinia końcowa zostanie wydana po odpowiednim zmodyfikowaniu treści uzasadnienia.

Pozytywnie zostały zaopiniowane:

  1. projekt zmian Wytycznych w zakresie procesu kontroli w ramach obowiązków Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym, przy czym zastrzeżono że Ministerstwo Rozwoju Regionalnego powinno odpowiedzieć na piśmie na uwagi zgłoszone przez województwo mazowieckie;
  2. pakiet projektów 16 uchwał zmieniających uchwały w sprawie zakresu i warunków dofinansowania poszczególnych regionalnych programów operacyjnych;
  3. projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie ustalenia granicy portu morskiego w Gdańsku od strony morza, redy i lądu;
  4. projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie państwowego systemu odniesień przestrzennych;
  5. projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami, przy czym przedstawiciel Związku Powiatów Polskich zgłosił konieczność bardziej precyzyjnego uzgodnienia treści projektu z prawem unijnym;

Najistotniejszym punktem spraw różnych było spotkanie z Rafałem Dziwińskim, Głównym Inspektorem Nadzoru Budowlanego w przedmiocie możliwości wsparcia instytucjonalnego dla powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego. Jak bowiem szacuje się 20% kosztów funkcjonowania tej inspekcji jest pokrywana ze środków własnych powiatów. Zebrani dowiedzieli się, że na wsparcie finansowe za strony budżetu państwa liczyć nie należy, a panaceum na problemy finansowe jest… łączenie inspektoratów. Między wierszami można było zrozumieć, że wobec faktu niechęci do dobrowolnego łączenia, rozważane jest wymuszenie takich działań poprzez rozwiązania ustawowe. Przedstawiciel ZPP kategorycznie zaprotestował przeciwko takim sposobom poszukiwania rzekomych oszczędności, jako że pogorszy to dostępność mieszkańców do nadzoru budowlanego.

Wśród innych spraw różnych poruszonych na posiedzeniu wymienić należy:

  • wystosowanie pisma do Ministra Finansów o jak najszybsze podjęcie decyzji w sprawie uruchomienia części drogowej subwencji ogólnej;
  • przekazanie stronie rządowej apelu Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego w sprawie bezpłatnego przejazdu obwodnicą Torunia;
  • wystąpienie przez stronę samorządową z wnioskiem o udzielenie informacji, co do stanu zaawansowania prac legislacyjnych mających na celu zwolnienie pojazdów komunikacji miejskiej z opłat za przejazd drogami krajowymi.
Czw., 22 Mrz. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski