Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zmiany w zasadach dopuszczania do użytku w szkole programów i podręczników

Konieczność uwzględnienia zmian wynikających z ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 roku o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw oraz doprecyzowania kwestii związanych z wydawaniem podręczników w formie elektronicznej skłoniło Ministra Edukacji Narodowej do opracowania projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników.

Wprowadzane zmiany dotyczą w szczególności:

  1. doprecyzowania wymogów stawianych podręcznikom wydawanym w formie elektronicznej – muszą one zawierać opis sposobu jego uruchomienia, system pomocy zawierający opis użytkowania podręcznika, mechanizmy nawigacji i wyszukiwania, a wreszcie stwarzać możliwość drukowania treści;
  2. doprecyzowania przepisów określających tryb i warunki dopuszczania do użytku szkolnego podręczników zawierających wybrane treści nauczania (tj. podręczników wydawanych w częściach składających się na serię podręczników) oraz odstąpienia od dopuszczania dodatkowych materiałów przeznaczonych dla ucznia dołączanych do podręczników;
  3. ograniczenia możliwości składania wniosku o dopuszczenie do użytku szkolnego kolejnych wydań podręcznika zmienionych w części stanowiącej nie więcej niż 20% - nie będzie to możliwe wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia dopuszczenia podręcznika do użytku szkolnego;
  4. wprowadzenia dodatkowej, końcowej opinii językowej, w przypadku gdy opinia merytoryczno-dydaktyczna kończy się stwierdzeniem o pozytywnym zaopiniowaniu podręcznika pod warunkiem dokonania wskazanych przez rzeczoznawcę poprawek;
  5. wprowadzenie wymogu przejrzystej szaty graficznej podręcznika – wobec faktu, że rzeczoznawcy opiniujący podręczniki niejednokrotnie zwracali w swoich opiniach uwagę na zbyt duże nagromadzenie i nieprawidłowe rozmieszczenie grafiki, nieczytelność rysunków czy tabel niewłaściwy dobór wielkości i kroju czcionki;
  6. rezygnacji z dopuszczania do użytku szkolnego podręczników wspomagających edukację (tzw. podręczników pomocniczych) przeznaczonych do kształcenia ogólnego dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym (zeszytów ćwiczeń, słowników tematycznych);
  7. uchylenia przepisów odnoszących się do dopuszczenia programów nauczania i podręczników dla profili kształcenia ogólnozawodowego, w związku z przewidzianym stopniowym wygaszaniem funkcjonujących liceów profilowanych;
  8. wprowadzenie nowej definicji programu nauczania dla zawodu wraz z przepisami regulującymi jego dopuszczenie do użytku w danej szkole oraz pakietu zagadnień dotyczących podręczników przeznaczonych do kształcenia w zawodzie.

Projekt będzie przedmiotem obrad na najbliższym posiedzeniu Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu.

Czw., 15 Mrz. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski