Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Po co nam „ustawa chmurowa”? – podsumowanie Zespołu do Spraw Społeczeństwa Informacyjnego KWRiST

Po co nam „ustawa chmurowa”? – podsumowanie Zespołu do Spraw Społeczeństwa Informacyjnego KWRiST fotolia.pl

W czwartek, 17 kwietnia, odbyło się posiedzenie Zespołu ds. Społeczeństwa Informacyjnego Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Spotkanie zdominowały dyskusje dotyczące udostępniania informacji o umowach zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych (jsfp) w jednym systemie teleinformatycznym oraz usług chmurowych.

Obowiązek udostępniania informacji z uwagami ZPP

W pierwszym punkcie porządku obrad znalazł się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw oraz ustawę o finansach publicznych. Akt ten ma wprowadzić obowiązek udostępniania w jednym systemie teleinformatycznym informacji o umowach zawartych przez jsfp, i uporządkować kwestie, które obecnie budzą wątpliwości interpretacyjne, dotyczące tego obowiązku. Związek Powiatów Polskich, podobnie jak Unia Metropolii Polskich, przesłał do projektu kilka uwag.

– Nasze główne uwagi dotyczą tego, że projektowane przepisy dublują się z przepisami  dotyczącymi udostępniania informacji publicznej w rejestrze umów – referowała Patrycja Grebla-Tarasek ze Związku Powiatów Polskich. – Ponadto, zakres przedmiotowy obowiązku zamieszczania danych w rejestrze umów, w naszej ocenie, należy doprecyzować, w związku z tym, że przepis odwołuje się do pojęcia zamówienia w rozumieniu Prawa zamówień publicznych i mamy też tam zawarty katalog wyłączeń, związanych z Prawem zamówień publicznych, do stosowania ustawy, np. przy umowie o pracę. Ponadto, proponujemy, aby wydłużyć okres udostępniania danych do lat 10, ze względu na to, że umowy cywilnoprawne mają kategorię archiwalną B10; podobnie, umowy zawierane w trybie Prawa zamówień publicznych. W naszej ocenie system powinien umożliwiać również pobranie kompletnego rejestru za dany okres, np. zestawienia rocznego czy kwartalnego. Zastąpi to obecne wewnętrzne rejestry prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego. Po prostu będziemy mogli wykorzystać te dane, które są zgromadzone w rejestrze umów i nie gromadzić ich po raz kolejny. Mamy też wątpliwość dotyczącą tego, w jakim terminie zobowiązane będą do wprowadzenia danych w rejestrze umów jednostki budżetowe samorządu terytorialnego.

Do prezentowanych uwag odniosła się mec. Marta Stoga z Ministerstwa Finansów.

– Jeżeli chodzi o uwagę dotyczącą dublowania obowiązku ustawy o informacji publicznej, przepisy dotyczące rejestru na pewno nie są po to, żeby to dublowanie nie powstawało – mówiła. – My nie możemy w przepisach dotyczących rejestru wprowadzać ograniczenia możliwości składania wniosków o informację publiczną, bo to by była próba ograniczenia konstytucyjnego prawa obywateli. (…) Kolejna uwaga dotyczyła definicji zamówień publicznych. (…) bardzo prosimy, żebyście państwo zwrócili uwagę na to, że my bazujemy na tych przepisach Prawa zamówień publicznych (PZP), które są dla jednostek znane oraz żebyście państwo zwrócili uwagę też na uzasadnienie, w którym szczegółowo opisaliśmy, jakie ma powiązanie odesłanie do PZP. (…) my bardzo ograniczamy ten zakres przedmiotowy tego rejestru, niemniej bierzemy pod uwagę cel realizacji, czyli jawność gospodarowania środkami publicznymi.

(….) Zwracamy państwa uwagę, że zmieniamy zakres przedmiotowy (…). Zwróćmy uwagę, że tam będą podawane – jeżeli już mówimy o osobach fizycznych – imiona i nazwiska wykonawców umów zamówień publicznych. (…) w uzasadnieniu jest powołanie się na ten wyrok sądu, który mówi, że jeżeli wykonawca zawiera z zamawiającym, czyli z jednostką sektora finansów publicznych, umowy, musi brać pod uwagę, że te jego dane, będą jawne.

Aprobaty Ministerstwa nie znalazła także propozycja wydłużenia okresu udostępnienia danych z 5 do 10 lat.

– My uważamy, że te 5 lat jest wystarczające. Proszę zwrócić uwagę, (…) tak naprawdę umowa w rejestrze będzie przez cały okres obowiązywania plus 5 lat liczonych od końca roku, w którym zakończymy tę umowę, czyli de facto dużo więcej niż 5 lat. (…) biorąc pod uwagę optymalność proponowanych rozwiązań i koszty utrzymania systemu, później użyteczność danych, jaka w tym rejestrze będzie (te dane będą się dezaktualizować), naprawdę nie ma sensu ich dłużej przechowywać.

Ministerstwo zgodziło się z tym, że system powinien umożliwiać pobieranie okresowych danych z rejestru umów. Kwestia ta zostanie sprecyzowana w treści rozporządzenia do ustawy. Doprecyzowany zostanie także przepis dotyczący terminu wprowadzenia obowiązku ustawowego, które ma być etapowe. W przypadku umów zawartych przez jednostki samorządu terytorialnego, ich związki, związki metropolitalne i samorządowe jednostki organizacyjne obowiązek udostępniania danych będzie obowiązywał od 1 lipca 2026 r.

Projekt był omawiany uprzednio na posiedzeniu Zespołu do Spraw Systemu Finansów Publicznych. Zostanie zaopiniowany w maju, po zakończeniu zbierania uwag.

Usługi chmurowe. O koncepcji nowej ustawy

W związku z toczącymi się w Ministerstwie Cyfryzacji pracami koncepcyjnymi nad projektem ustawy, która regulowałaby kompleksowo korzystanie przez podmioty administracji publicznej z usług przetwarzania w chmurze obliczeniowej, Ministerstwo zaprezentowało w czasie posiedzenia podstawowe informacje na ten temat.

Docelowo ustawa ma zastąpić uchwałę nr 97 Rady Ministrów w sprawie Inicjatywy „Wspólna Infrastruktura Informatyczna Państwa” oraz dokument „Standardy Cyberbezpieczeństwa Chmur Obliczeniowych”. Regulować będzie m.in. funkcjonowanie Rządowej Chmury Obliczeniowej, korzystanie z usług oferowanych w ramach Publicznej Chmury Obliczeniowej, a także funkcjonowanie Systemu Zapewnienia Usług Chmurowych (ZUCH). Ustawa swoim zakresem objąć ma wszystkie podmioty administracji publicznej, zarówno na szczeblu centralnym, jak i lokalnym.

Ministerstwo uprzednio zwróciło się z prośbą do strony samorządowej o dokonanie analizy aktów prawnych oddziałujących bezpośrednio na jednostki samorządu terytorialnego i przekazanie propozycji zmiany przepisów bądź ich uchylenia oraz zidentyfikowanie potrzeb związanych z możliwością korzystania z usług chmurowych. Szczególnie istotne są informacje dotyczące obecnie występujących problemów lub ograniczeń związanych z korzystaniem z usług przetwarzania danych w chmurze obliczeniowej, a także obszarów jakie wymagają regulacji.

Temat jest ważny i będzie opracowywany przez Ministerstwo w bieżącym kontakcie ze stroną samorządową, zarówno w trybie formalnym, jak i podczas dyskusji roboczych.

Zachęcamy do zapoznania się z prezentacją przygotowaną przez Ministerstwo Cyfryzacji:

Aplikacja mObywatel. Nowy pakiet usług jeszcze w tym roku

Na posiedzeniu omówiony został wstępnie projekt ustawy o zmianie ustawy o aplikacji mObywatel oraz niektórych innych ustaw. Przedstawiciel strony rządowej przekonywał, że projekt nie zawiera zmian, które w sposób znaczący wpływałyby na samorządy. Jednocześnie przepis otwiera Ministerstwu możliwość generowania w przyszłości nowych usług.

– Ideą zmiany nowelizacji tej ustawy było przede wszystkim umożliwienie wdrożenia nowego pakietu usług jeszcze w tym roku – mówił reprezentant strony rządowej.Są to usługi transakcyjne, związane m. in. z dowodami osobistymi, paszportami, ale też np. taka usługa, nad którą pracujemy już od wielu miesięcy z całym rynkiem ubezpieczeń, czyli stłuczka; ale też np. chatbot, nad którym też jako Centralny Ośrodek Informatyki pracujemy. Generalnie, ideą są zmiany związane z szeroko pojętym udostępnianiem nowych usług jeszcze w istniejącej aplikacji, przed wdrożeniem docelowego portfela zgodnego z eIDAS 2. (…) Jest tam też oczywiście trochę zmian porządkowych, natomiast wydaje mi się, że nie ma stricte takich, które mocno dotyczyłyby strony samorządowej. Myślę, że może jakoś pośrednio – nie bezpośrednio – to, że z Ministerstwem Edukacji Narodowej planujemy, po pierwsze, rozpoczęcie wydawania elektronicznej legitymacji nauczyciela, ale też przygotowujemy taki projekt, który pozwoli nam na scyfryzowanie całkowicie legitymacji szkolnej, tak żeby uczniowie od września we wszystkich szkołach w Polsce, bez konieczności podpisywania przez szkoły dodatkowych porozumień czy robienia dodatkowych integracji, żeby wszyscy ci uczniowie dostali dedykowane legitymacje w mObywatelu.
Projekt zostanie zaopiniowany w maju, po zakończeniu konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych, wspólnie z wynikającym z niego projektem rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu danych i wykazu rejestrów publicznych oraz systemów teleinformatycznych podmiotów publicznych, z których użytkownik aplikacji mObywatel może pobrać dane.

Inne sprawy omawiane na posiedzeniu

W porządku obrad znalazł się projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz  ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej. Projektowana regulacja ma na celu wprowadzenie systemu Ewidencji Potencjału Świadczeniodawcy (EPS), który umożliwi centralne monitorowanie informacji o aktualnym stanie zasobów: łóżek szpitalnych, pracowników medycznych, infrastruktury, wyrobów medycznych, środków ochrony indywidualnej, gazów medycznych, krwi oraz jej składników.

Projekt był omawiany uprzednio na posiedzeniu Zespołu do Spraw Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej, w związku z czym Zespół do Spraw Społeczeństwa Informacyjnego zrezygnował z dyskusji, aż do przesłania przez Ministerstwo nowej wersji dokumentu.

Związek Województw RP zwrócił się z wnioskiem o omówienie kwestii rozliczeń usług PURDE i PUH (systemu e-Doręczeń) samorządów z Pocztą Polską S.A. Wniosek dotyczy, po pierwsze, udostępnienia zestawienia umożliwiającego rozliczenie płatnych przesyłek PURDE w taki sposób, aby możliwa była identyfikacja poszczególnych przesyłek; po drugie – niedziałających raportów statystycznych, dotyczących przesyłek i rozbieżności pomiędzy informacjami zawartymi w EZD zintegrowanym z e-Doręczeniami a tymi na portalu e-Doręczenia.  

Temat zostanie omówiony na spotkaniu przedstawicieli Poczty Polskiej z zainteresowanymi podmiotami.

Zespół pozytywnie zaopiniował:

•    projekt rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmieniającego rozporządzenie w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności;
•    projekt rozporządzenia Ministra Cyfryzacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie katalogu danych gromadzonych w centralnej ewidencji pojazdów.

Załączniki:
Pobierz ten plik (2025.04 Prezentacja na ZSI - ustawa chmurowa  prace koncepcyjne.pdf)Prezentacja MC439 kB
Czw., 24 Kw. 2025 0 Komentarzy
Anna Dąbrowska
Redaktor Anna Dąbrowska