Nie tylko sam zasadniczy podział terytorialny kraju nie może zaznać dłuższego spokoju wobec corocznie wprowadzanych zmian. Również i przepisy regulujące tryb dokonywania tych zmian ulegają zmianom.
Skierowany do zaopiniowania przez Zespół ds. Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Obywateli projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu postępowania przy składaniu wniosków dotyczących tworzenia, łączenia, dzielenia, znoszenia i ustalania granic gmin, nadawania gminie lub miejscowości statusu miasta, ustalania i zmiany nazw gmin i siedzib ich władz oraz dokumentów wymaganych w tych sprawach przewiduje dwie zmiany:
- rozszerzenie treści składanego wniosku o dane poświadczające, że w wyniku zmian dochody podatkowe na mieszkańca gminy w zmienionych granicach lub gminy utworzonej byłyby niższe od najniższych dochodów podatkowych na mieszkańca ustalonych dla poszczególnych gmin lub gmina taka byłaby mniejsza od najmniejszej pod względem liczby mieszkańców gminy w Polsce według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok dokonywania zmian. Zmiana ta jest konsekwencją nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym, która zakazała przeprowadzania zmian prowadzących do opisanych skutków;
- wskazanie, że opinię potwierdzającą przebieg dotychczasowych granic gminy lub gmin objętych wnioskiem z rejestrem granic i powierzchni jednostek zasadniczego podziału terytorialnego kraju wydaje nie wojewódzki inspektor nadzoru geodezyjnego i kartograficznego lecz Główny Geodeta Kraju. Zmiana ta jest z kolei konsekwencją zmian kompetencyjnych wprowadzonych w nowelizacji ustawy z dnia 17 maja 1989 roku – Prawo geodezyjne i kartograficzne.