Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Z prac nad projektem rozporządzenia MI w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i zalegalizowanych tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz ich wtórników

Z prac nad projektem rozporządzenia MI w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i zalegalizowanych tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz ich wtórników fotolia.pl

Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad rozporządzeniem w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i zalegalizowanych tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz ich wtórników (MI192). Aktualnie projekt jest na etapie konsultacji publicznych. Swoje uwagi do projektu rozporządzenia przedstawił Związek Powiatów Polskich.

Projekt rozporządzenia związany jest z realizacją upoważnienia ustawowego wyrażonego w art. 76 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (w brzmieniu nadanym przez art. 1 pkt 16 ustawy z dnia 14 sierpnia 2020 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw), dotyczącym określenia przez ministra właściwego do spraw transportu wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i zalegalizowanych tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz ich wtórników. Według nowego brzmienia tego upoważnienia nie określa się wysokości opłat za wydanie nalepki kontrolnej w związku z rezygnacją z jej wydawania od dnia 4 września 2022 r. na podstawie przepisów tzw. „pakietu deregulacyjnego”. Jak podkreślają autorzy projektu rozporządzenia, celem wprowadzania przepisów powyżej wspomnianego pakietu było stworzenie różnych ułatwień dla obywateli, a w tym także obniżenie kosztów rejestracji pojazdu. W związku z tym zdecydowano, że opłaty za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego, tablic (tablicy) rejestracyjnych organy rejestrujące będą pobierać w dotychczasowych wysokościach określonych przez rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 9 maja 2016 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i tablic (tablicy) rejestracyjnych i nalepki kontrolnej oraz ich wtórników. Ponadto, opłaty za wydanie ich wtórników będą takie same jak za wydanie oryginalnego dokumentu czy też tablicy.

Projekt rozporządzenia uwzględnia też wysokość opłaty za wydanie tablic rejestracyjnych zabytkowych jednorzędowych zmniejszonych oraz tablic rejestracyjnych zabytkowych motorowerowych.

Związek Powiatów Polskich, przedłożony projekt rozporządzenia, zaopiniował negatywnie, jednocześnie wniesiono postulat podwyższenia opłat rejestracji pojazdów o 45% w stosunku do obecnych stawek opłat, a docelowo wprowadzenie do ustawy mechanizmu automatycznej waloryzacji wysokości opłat. ZPP swoją uwagę argumentuje tym, że wysokości stawek opłat za rejestrację pojazdów były niezmieniane od 12 lat, a w przeciągu tego czasu wartość inflacji wyniosła 33,07%. Dodatkowo ZPP zwrócił uwagę, że na mocy tzw. ustawy regulacyjnej samorządy powiatowe pozbawiono części dochodów związanych z rejestracją pojazdów. Zaś równocześnie obciążenia administracyjne związane z obsługą interesantów nie były zmniejszane. Związek Powiatów Polskich w swojej opinii wskazał też, że projekt rozporządzenia nie uwzględnia kosztów działania administracji publicznej. Należy podkreślić fakt, iż zgodnie z treścią ustawy jest to jeden z elementów, jaki powinien być uwzględniony w rozporządzeniu w sprawie warunków i trybu rejestracji pojazdów.

Z projektem rozporządzenia można zapoznać się tutaj, zaś z opinią Związku Powiatów Polskich w tej sprawie tutaj

Śr., 13 Kw. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Maciej Barmosz