1 marca br. odbyło się spotkanie z ministrem Dariuszem Piontkowskim, dotyczące zmian legislacyjnych w obszarze oświaty, w związku z aktualną sytuacją na Ukrainie i napływem coraz większej liczby dzieci z tego regionu, którym należy zapewnić możliwość kontynuowania nauki i wsparcie psychologiczno-pedagogiczne w Polsce.
Strona samorządowa Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST wydelegowała na to spotkanie swoich przedstawicieli. Obecna była: Anna Grygierek - ZGWRP, Iwona Waszkiewicz - UMP, Katarzyna Liszka-Michałka - ZPP, Marek Wójcik - ZMP, Grzegorz Cichy - UMP.
Strona samorządowa rzetelnie przygotowała się do dyskusji, przesyłając jeszcze przed spotkaniem do resortu edukacji korespondencję zawierającą propozycje kierunków rozwiązań w obszarze oświaty. Z pełną treścią tego dokumentu można zapoznać tutaj.
Podczas spotkania omówiono postulaty zgłoszone przez samorządowców.
Na ten moment resort edukacji nie planuje zmian w zakresie oddziałów międzynarodowych. Podstawową formą pomocy mają być oddziały przygotowawcze, których funkcjonowanie zostanie maksymalnie uproszczone i uelastycznione (m.in. zwiększenie limitu uczniów do 25; uproszczenie podstawy programowej; możliwość tworzenia oddziałów międzygminnych; zniesienie obwodów, tak aby gminy mogły tworzyć oddziały w miarę potrzeb tylko w kilku szkołach i dowozić do nich uczniów; planowane jest wsparcie także w zakresie dowożenia uczniów-dzieci z Ukrainy do takich oddziałów).
Nie planowane są także zmiany w limitach uczniów w klasach 1-3 szkoły podstawowej i w przedszkolach. Minister Dariusz Piontkowski wskazał, że nie wykluczone, że takie zmiany nastąpią od nowego roku szkolnego, jeżeli sytuacja będzie tego wymagała. Przedstawiciele strony samorządowej zwrócili jednak uwagę na trudną sytuację w tym zakresie szczególnie mniejszych gmin. O ile w dużych miastach, dzieci będzie zapewne tyle, że oddziały przygotowawcze będą dobrym rozwiązaniem, tak w przypadku małych samorządów, gdzie pojawi się jedno lub dwoje dzieci, warunkowe zwiększenie limitu byłoby bardziej racjonalne.
Strona samorządowa podkreśliła także, że finansowanie pomocy nauczyciela, czyli osoby władającej językiem kraju pochodzenia dzieci, powinno pochodzić z budżetu państwa. Do tej pory zadanie to jest finansowane przez samorządy z dochodów własnych, jednakże biorąc pod uwagę dalszy rozwój sytuacji, pomoc takich osób będzie niezbędna i skala koniecznej pomocy na pewno wzrośnie. Będzie to wymagało zatrudnienia większej liczby osób, które znają język ukraiński.
Minister Dariusz Piontkowski omówił zasady finansowania podejmowanych działań. Resort edukacji wystąpi do Ministra Finansów o przekazanie dodatkowych środków, które powiększą rezerwę oświatową. Jest przygotowywana specjalna nakładka w SIO, która będzie pozwalała na przekazywanie danych o przyjętych do szkół uczniach-dzieciach z Ukrainy. Na tej podstawie najprawdopodobniej co miesiąc będą przekazywane do samorządów środki z rezerwy. Na każde dziecko będą przekazywane środki w wysokości odpowiadającej standardowi A i dedykowanych temu uczniowi wag. Dotyczy to także dzieci, które zostaną przyjęte do szkół niepublicznych i publicznych prowadzonych przez inne osoby prawne niż jednostki samorządu terytorialnego oraz osoby fizyczne. W zakresie wychowania przedszkolnego, MEiN planuje przekazywanie subwencji na dzieci z Ukrainy, które zostaną przyjęte do placówek wychowania przedszkolnego w wysokości odpowiadającej kwocie dotacji przedszkolnej na dziecko, którą aktualnie otrzymują samorządy.
MEiN pracuje nad wsadem do projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z pomocą dla obywateli Ukrainy. Powstanie także pakiet rozporządzeń w tym zakresie. O pojawieniu się tych dokumentów będziemy informować.