Wejście w życie z początkiem nowego roku nowelizacji ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach powierzającej gminom zadanie objęcia wszystkich właścicieli nieruchomości na terenie gminy systemem gospodarowania odpadami komunalnymi pociąga za sobą konieczność wydania odpowiednich aktów wykonawczych. Jeden z nich określi wymagania jakie musi spełnić podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.
Przedłożony do zaopiniowania przez Zespół ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości określa wymagania w zakresie:
- posiadania wyposażenia umożliwiającego odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz zapewnienia jego odpowiedniego stanu technicznego. Rozporządzenie wymaga w szczególności by:
a) w posiadaniu podmiotu odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości znajdowały się co najmniej dwa pojazdy przystosowane do odbierania zmieszanych odpadów komunalnych oraz co najmniej dwa pojazdy przystosowane do odbierania selektywnie zebranych odpadów komunalnych, a także co najmniej jeden pojazd do zbierania odpadów bez funkcji kompaktującej,
b) pojazdy te były trwale i czytelnie oznakowane, w widocznym miejscu, nazwą firmy oraz danymi adresowymi i numerem telefonu podmiotu odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości; - utrzymania odpowiedniego stanu sanitarnego pojazdów i urządzeń do odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Rozporządzenie nakłada obowiązek poddawania pojazdów i urządzeń myciu i dezynfekcji z częstotliwością gwarantującą zapewnienie im właściwego stanu sanitarnego, nie rzadziej niż raz na miesiąc, a w okresie letnim nie rzadziej niż raz na 2 tygodnie. Podmiot odbierający odpady komunalne obowiązany będzie prowadzić i przechowywać przez okres 5 lat dokumentację zawierającą informacje o stosowanych środkach dezynfekujących oraz o częstotliwości wykonywanej dezynfekcji pojazdów i urządzeń;
- spełnienia wymagań technicznych dotyczących wyposażenia pojazdów do odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Pojazdy te będą w szczególności musiały być wyposażone w system monitoringu bazującego na systemie pozycjonowania satelitarnego, umożliwiający trwałe zapisywanie danych o położeniu pojazdu, miejscach postojów oraz system czujników zapisujących dane o miejscach wyładunku odpadów. Zebrane dane muszą być przechowywane w siedzibie podmiotu odbierającego odpady komunalne przez okres 5 lat od dnia ich zapisania wraz ze sprzętem i oprogramowaniem umożliwiającym ich odczytanie;
- zapewnienia odpowiedniego usytuowania i wyposażenia bazy magazynowo-transportowej. Baza powinna być zapewniona w gminie, z terenu której podmiot odbiera odpady lub w odległości nie większej niż 60 km od granicy tej gminy.