Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Żółta kartka dla Ministerstwa Zdrowia

Żółta kartka dla Ministerstwa Zdrowia fotolia.pl

Strona samorządowa Zespołu ds. ochrony zdrowia i polityki społecznej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego negatywnie zaopiniowała projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych będącej pokłosiem porozumienia zawartego pomiędzy Ministrem Zdrowia a środowiskiem rezydentów.

W szczególności opinię negatywną do projektu zgłosił Związek Powiatów Polskich. W opinii można przeczytać, iż  przewidziane w projekcie tempo wzrostu nakładów na służbę zdrowia jest niewystarczające w kontekście szeregu zmian legislacyjnych w zakresie polityki kadrowej i płacowej w służbie zdrowia nad którymi w ostatnim czasie pracuje Ministerstwo Zdrowia. Nie ma gwarancji, że środki te rzeczywiście skierowane zostaną do podmiotów leczniczych, które poniosą skutki decyzji podejmowanych w Ministerstwie Zdrowia. Jako przykład można wskazać propozycje zmian w przepisach o minimalnym wynagrodzeniu zasadniczym w podmiotach leczniczych, czy nawet przewidziany w opiniowanym projekcie mechanizm finansowania podwyżek dla lekarzy, który gwarantuje podmiotom leczniczym otrzymanie środków Narodowego Funduszu Zdrowia na ten cel tylko do 2020 r. Związek Powiatów Polskich wyraził przekonanie, że za pracę w służbie zdrowia powinno należeć się godziwe wynagrodzenie ale jednocześnie podmioty lecznicze, w zwłaszcza samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, które nie prowadzą działalności komercyjnej, muszą mieć zapewnione stabilne źródło finansowania działalności. W przedłożonym projekcie tego brak.

Jak była mowa wyżej, przewidziany w art. 4 ust. 1 oraz art. 6 projektu ustawy mechanizm finansowania wzrostu kosztów wynagrodzeń zasadniczych lekarzy będzie obowiązywał tylko do 2020 r. Tymczasem w art. 4 ust. 2 jest mowa o podwyższeniu wynagrodzenia zasadniczego. Jednocześnie w art. 5 ust. 4 ustawy przewidziano, na jakich warunkach może odbyć się obniżenie wynagrodzenia – wśród nich nie znalazło się jednak zakończenie okresu finansowania podwyżek ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia. Oznacza to, że od 2021 r. koszty obietnic Ministra Zdrowia ponosić będą podmioty lecznicze, a pośrednio również jednostki samorządu terytorialnego dotujące własne podmioty. Oczywiście w Ocenie Skutków Regulacji skutki finansowe podwyżek ograniczono wyłącznie do 2020 r. ZPP, zwróciło w tym miejscu uwagę, że zamiast dokonać adekwatnej do potrzeb wyceny kosztów udzielania świadczeń opieki zdrowotnej, uwzgledniającej oczekiwania płacowe oraz wymagany w przepisach koszykowych standard ich udzielania, po raz kolejny tworzy się efemerydę, która ma na celu wyłączenie bieżące uspokojenie nastrojów w kolejnej grupie zawodowej.

Niezrozumiałe jest również propozycja obniżenie w stosunku do projektu ustawy w wersji z 8 maja 2018 r. kary umownej dla lekarzy, który nie wywiążą się ze zobowiązania do nieudzielania  świadczeń opieki zdrowotnej u innego świadczeniodawcy (co jest warunkiem uzyskania przez podmiot leczniczy środków na podwyżkę wynagrodzeń z NFZ). Podmiot leczniczy będzie odpowiadał w 100% za niewywiązanie się przez lekarza z tego zobowiązania względem NFZ, a lekarz względem podmiotu leczniczego w 75%. Wbrew twierdzeniu zawartemu w uzasadnieniu taka kara nie będzie miała charakteru prewencyjnego, ponieważ liczona jest od wzrostu wynagrodzenia, które w ogóle by nie przysługiwało gdyby lekarz złożył oświadczenie zgodne z prawdą.

Projekt w opiniowanej wersji przewiduje również  wykreślenie art. 96 ustawy o działalności leczniczej (klauzula opt-out), z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2028 r. ZPP zwróciło uwagę, że z uwagi na wiek lekarzy oraz fakt, że dopiero od kilku lat realnie rośnie liczba miejsc na studiach lekarskich w 2028 r. nie uda się zapewnić zastępowalności pokoleń. Brak lekarzy z pewnością nie przełoży się na prognozowane w Ocenie Skutków Regulacji cyt. „szerszy dostęp do świadczeń gwarantowanych, liczbę i profesjonalność zatrudnionej w podmiotach leczniczych kadry lekarzy specjalistów, poprawę jakości udzielnych świadczeń zdrowotnych, a w efekcie wyższy poziom bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli, w tym osób niepełnosprawnych i starszych.”.

Opinia ZPP dostępna jest tutaj.

Sob., 23 Czrw. 2018 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel