Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Określono zadania wiodących ośrodków koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczych

Określono zadania wiodących ośrodków koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczych fotolia.pl

Ministerstwo Edukacji Narodowej przekazało do konsultacji projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych zadań wiodących ośrodków koordynacyjni-rehabilitacyjno-opiekuńczych.

Stanowi on wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art. 90v ust. 5 ustawy o systemie oświaty wprowadzonej ustawą z dnia 22 czerwca 2017 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją programu „Za życiem”.

Niniejsze rozporządzenie ma na celu określenie rozwiązań prawnych służących wykonaniu rządowego Programu kompleksowego wsparcia dla rodzin „Za Życiem” w zakresie działania 2.4. „Utworzenie ośrodków koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczych ze szczególnym uwzględnieniem wczesnego wspomagania rozwoju dzieci od momentu wykrycia niepełnosprawności lub zagrożenia niepełnosprawnością”.

W art. 90v ust. 3 ustawy o systemie oświaty określono, że starosta wskazuje publiczne przedszkole, szkołę podstawową, w tym specjalną, inną formę wychowania przedszkolnego, specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy, specjalny ośrodek wychowawczy, ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania albo poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną, spełniające warunki określone w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 1 ustawy – Prawo oświatowe, które w danym powiecie pełni funkcję wiodącego ośrodka koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczego. Art. 90v ust. 4 cyt. ustawy stanowi, że do zadań ośrodków należy udzielanie kompleksowego wsparcia rodzinom z dziećmi od chwili wykrycia niepełnosprawności lub zagrożenia niepełnosprawnością do podjęcia nauki w szkole, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci do 3 roku życia, obejmującego w szczególności udzielanie informacji rodzinom, zapewnienie usług specjalistów w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny oraz koordynowanie działań służących wykorzystaniu dostępnych usług, w tym zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

Projekt rozporządzenia określa szczegółowe zadania ośrodka realizowane wobec rodzin z dziećmi, od chwili wykrycia niepełnosprawności lub zagrożenia niepełnosprawnością do podjęcia nauki w szkole, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci do 3 roku życia.

Rozporządzenie wymienia następujące szczegółowe zadania, których realizacja została przypisana ośrodkom:

  1. udziela rodzicom specjalistycznej informacji dotyczącej ich dziecka oraz jego problemów rozwojowych, a także możliwych form interdyscyplinarnej pomocy;
  2. organizuje wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, mające na celu pobudzanie psychoruchowe i społeczne rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci do 3 roku życia, na warunkach i w formach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 127  ust. 19 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia  2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U z 2017 r. poz. 59, z późn. zm.);
  3. udziela interdyscyplinarnej pomocy rodzinom z dziećmi od chwili wykrycia zagrożenia niepełnosprawnością, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci do 3 roku życia;
  4. zapewnia specjalistyczną opiekę dziecka i jego rodziny, w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny;
  5. zapewnia konsultacje lekarzy różnych specjalności, w zależności od potrzeb dziecka;
  6. zapewnia usługi terapeutów, fizjoterapeutów, psychologów, pedagogów, logopedów i innych specjalistów, w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz koordynuje działania służące wykorzystaniu dostępnych usług. 

W projekcie wskazuje się również na konieczność podejmowania przez ośrodek współpracy
z pracownikiem socjalnym oraz podmiotami leczniczymi w celu zapewniania interdyscyplinarnej i kompleksowej  pomocy służącej wzmocnionemu oddziaływaniu na dziecko z niepełnosprawnością lub zagrożonemu niepełnosprawnością oraz jego rodzinie.

Określono także maksymalny  tygodniowy wymiar zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, które ośrodek może zorganizować dla dzieci objętych wspomaganiem  w ramach Programu „Za życiem”.

Pt., 11 Sp. 2017 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka