20 czerwca br. w siedzibie Ministerstwa Edukacji Narodowej odbyło się posiedzenie Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST.
Zespół uzgodnił następujące projekty aktów prawnych:
- Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualne nauczanie dzieci i młodzieży.
- Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
- Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych i ponadpodstawowych oraz placówkach. Z tym zastrzeżeniem, że przedstawiciel ZPP zgłosił kwestię kosztów dodatkowego zatrudniania specjalistów do pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówkach edukacyjnych. Jednak jak wskazało MEN subwencja daje specjalne wagi na pomoc dzieciom niepełnosprawnym/chorym.
- Projekt rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego w publicznych szkołach artystycznych.
- Projekt rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie ramowych planach nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych.
- Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych warunków przechodzenia ucznia ze szkoły publicznej lub szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej jednego typu do szkoły publicznej innego typu albo do szkoły publicznej tego samego typu.
- Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty.
- Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie procedury przyznawania danych dostępowych do bazy danych systemu informacji oświatowej.
- Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy finansowej uczniom na zakup podręczników i materiałów edukacyjnych.
- Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie Rządowego programu pomocy uczniom w 2017 r. – „Wyprawka szkolna”.
- Rządowy program pomocy uczniom w 2017 r. – „Wyprawka szkolna”.
- Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki.
- Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych.
- Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowego zakresu danych dziedzinowych gromadzonych w systemie informacji oświatowej oraz terminów przekazywania niektórych danych do bazy danych systemu informacji oświatowej do bazy danych systemu informacji oświatowej.
- Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych gromadzonych w bazach danych oświatowych, zakresu danych identyfikujących podmioty prowadzące bazy danych oświatowych, terminów przekazywania danych między bazami danych oświatowych oraz wzorów wydruków zestawień zbiorczych.
- Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych zasad i warunków udzielania i cofania zezwolenia na założenie szkoły lub placówki publicznej przez osobę prawną lub osobę fizyczną.
Opiniowany był także projekt ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Projekt ten został uzgodniony z uwagami dotyczącymi:
- pozostawienia obecnego zapisu, że pedagodzy-logopedzi pracują w wymiarze 25 h (a nie 22) tygodniowo, inaczej spowoduje to znaczne obniżenie usług dla uczniów;
- zmiany zapisu art. 7, który znaczy środki subwencji, rozliczanej jak dotacja – na dzieci niepełnosprawne. Samorządowcy wskazali, że można zastosować inne, skuteczniejsze narzędzia, np. zapisanie konieczności realizacji zaleceń poradni pedagogiczno-psychologicznej dla konkretnego ucznia. Jak odpowiedziało MEN trwają prace nad nowym zapisem i uspójnieniem orzecznictwa (w PCPR-ach i poradniach pedagogiczno-psychologicznych). Przedstawiciel ZPP zgłosił także wniosek, aby umieścić ten przepis w rozdziale: przepisy przejściowe.
Ponadto wiceminister M. Machałek zadeklarowała, że będą kontynuowane prace nad statusem zawodowym nauczycieli.
Na posiedzenie Zespołu skierowano także pakiet aktów prawnych dotyczących programu „Aktywna tablica”:
- Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych.
- Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2017-2019 – „Aktywna tablica”.
- Rządowy program rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2017-2019 –„Aktywna tablica”.
Projekty nie zostały jednak zaopiniowane ze względu na ich późne przesłanie. Ustalono, że opinię wyda KWRiST.
Zespół podzielił także środki z rezerwy oświatowej zgodnie z propozycją MEN.
W sprawach różnych poruszono następujące kwestie:
- wniosek przedstawiciela ZGW RP o zaproszenie na kolejne posiedzenie przedstawiciela MSiT w sprawie przekazania informacji o rozdysponowaniu środków przejętych przez ministerstwo (które wcześniej były w gestii marszałków) na budowę obiektów sportowych;
- wniosek o przekazanie dodatkowych funduszy, poza subwencją szkolną, na stworzenie, ewentualnie doposażenie pracowni/gabinetów szkolnych w samodzielnych szkołach podstawowych. Jak wskazała strona samorządowa dobrym rozwiązaniem byłoby stworzenie rządowego programu na ten cel. Wiceminister Machałek przyjęła tę uwagę i obiecała zastanowić się nad możliwościami wsparcia JST w tej sprawie. Przedstawicielka MF poinformowała, że należy znaleźć podstawę prawną do przekazania dotacji na ten cel;
- ponownie padło pytanie o sposób postępowania (przekształcanie, likwidacja) z jednostkami budżetowymi typu zespół szkół, który stanie się samodzielną szkołą podstawową itp. ponieważ nadal brak odpowiedzi. Jak wskazał przedstawiciel MF nadal analizują tę kwestię a jeśli potrzebne będą zmiany w ustawie o finansach publicznych, to nie są one możliwe do przyjęcia w krótkim czasie.