Odpowiedź na tytułowe pytanie zawarto w projekcie rozporządzenia MEN w sprawie wymagań wobec szkół i placówek, które skierowano do konsultacji publicznych.
W stosunku do obowiązujących przepisów w tym zakresie zaproponowano zmiany wynikające z dotychczasowych doświadczeń w realizacji przez szkoły i placówki wymagań oraz z analizy wyników ewaluacji.
W przedmiotowym projekcie zrezygnowano z podziału charakterystyk wymagań na poziomy podstawowy i wysoki, zapisując niezbędne działania szkół i placówek w jednej spójnej charakterystyce każdego z wymagań.
Wymagania dotyczące prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych zostały opisane w taki sposób, aby szkoły i placówki mogły je realizować w zakresie rzeczywistych problemów występujących w danej szkole lub placówce, w oparciu o zdiagnozowane problemy uczniów i zagrożenia występujące w ich środowisku.
Najistotniejsze zagadnienia, które wymagania w sobie zawierają, są następujące:
- Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się
- Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej
- Uczniowie są aktywni
- Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne
- Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji
- Rodzice są partnerami szkoły lub placówki
- Wykorzystywane są zasoby szkoły lub placówki oraz środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju
- Szkoła lub placówka organizując procesy edukacyjne, uwzględnia wnioski z analizy wyników egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych
- Zarządzanie szkołą lub placówką służy jej rozwojowi
Projekt rozporządzenia będzie przedmiotem obrad lipcowego Zespołu ds. Edukacji KWRiST.