1 lutego br. Ministerstwo Edukacji Narodowej przekazało do opiniowania projekt „Kryteriów podziału rezerwy 0,4% części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2017”.
Podstawowa zmiana dotyczy formy składania wniosków. Od roku 2017 zeskanowane i podpisane wnioski należy przesyłać do MEN tylko przez platformę ePUAP. Wniosek musi być opatrzony pieczęciami i podpisany przez osoby upoważnione.
Na 2017 r. ustalono następujące kryteria podziału rezerwy:
I. Dofinansowanie z tytułu wzrostu zadań szkolnych i pozaszkolnych, polegającego na wzroście liczby uczniów przeliczeniowych w stosunku do danych przyjętych do naliczenia algorytmem części oświatowej subwencji ogólnej na 2017 r.
W kwocie części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2017 uwzględniono:
- wzrost o 5,32% liczby uczniów szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży oraz liczby uczniów ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia;
- spadek o 11,08% liczby uczniów gimnazjów.
Termin składania wniosków:
- I tura – do dnia 14 lipca 2017 r. (dotyczy wzrostu zadań w I półroczu roku 2017).
- II tura – do dnia 20 października 2017 r. (dotyczy wzrostu zadań od 1 września 2017 r.).
II. Pomoc jednostkom samorządu terytorialnego w usuwaniu skutków zdarzeń losowych w budynkach oświatowych szkół (placówek) publicznych z wyłączeniem przedszkoli ogólnodostępnych oraz innych form wychowania przedszkolnego.
W zakresie warunków udzielenia pomocy wskazano, że dotyczy ona tylko zdarzeń losowych które miały miejsce w roku bieżącym lub w miesiącach X-XII 2016 r. Pozostałe warunki pozostały bez zmian.
Termin składania wniosków:
- do 14 kwietnia 2017 r. – dotyczy zdarzeń losowych, które wystąpiły w miesiącach X-XII 2016 r. oraz w I kwartale 2017 r.
- do 40 dni od daty wystąpienia zdarzenia, jednak nie później niż do 13 października 2017 r. – dotyczy pozostałych zdarzeń.
III. Dofinansowanie kosztów związanych z wypłatą odpraw dla zwalnianych nauczycieli w szkołach i placówkach publicznych w trybie art. 20 Karty Nauczyciela, w tym także przechodzących na emeryturę na podstawie art. 88 ustawy – Karta Nauczyciela. Warunki dofinansowania pozostały bez zmian z tym zastrzeżeniem, że nauczycielskie świadczenie kompensacyjne i przeniesienie nauczyciela w stan nieczynny nie są objęte dofinansowaniem ze środków 0,4% rezerwy.
Termin składania wniosków: do dnia 13 października 2017 r.
IV. Dofinansowanie doposażenia szkół i placówek w zakresie:
a) sprzętu szkolnego i pomocy dydaktycznych do pomieszczeń w szkołach publicznych rozpoczynających kształcenie w zawodach, w których szkoły te dotychczas nie prowadziły kształcenia, w tym do przeprowadzania egzaminów praktycznych potwierdzających kwalifikacje w szkołach rozpoczynających kształcenie w roku 2017. Dofinansowanie z ww. kryterium będzie przysługiwało jedynie tym JST, które do wniosku załączą dokumentację potwierdzającą rozpoczęcie kształcenia w roku 2017 w zawodach w których szkoły te dotychczas nie prowadziły takiego kształcenia (pozytywną opinię wojewódzkiej lub powiatowej rady zatrudnienia)
b) sprzętu szkolnego i pomocy dydaktycznych pomieszczeń do nauki w nowo wybudowanych obiektach szkół (placówek) publicznych. Dofinansowanie będzie możliwe w przypadku nabywania sprzętu i pomocy dydaktycznych do budynków oddanych w miesiącach X-XII roku 2016
c) doposażenie świetlic w sprzęt szkolny i pomoce dydaktyczne w gimnazjach publicznych, funkcjonujących w roku szkolnym 2016/2017 jako szkoły samodzielne, a od września 2017 r. przekształcanych w szkoły podstawowe
d) pomieszczeń do nauki w gimnazjach publicznych, funkcjonujących w roku szkolnym 2016/2017 jako szkoły samodzielne, a od września 2017 r. przekształcanych w szkoły podstawowe w meble (np. ławki, krzesła) niezbędne do przyjęcia uczniów z młodszych roczników – w przypadkach, gdy nie będzie możliwe wykorzystanie nadwyżek wyposażenia ze szkół podstawowych, z uwagi na występującą zmianowość w szkołach podstawowych w roku szkolnym 2016/2017
Dofinansowanie będzie przysługiwało jedynie w przypadkach gdy liczba dofinansowanych pomieszczeń do nauki nie będzie przekraczać różnicy między liczba oddziałów klasowych ogólnodostępnych w szkołach podstawowych (w tym oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych) publicznych dla dzieci i młodzieży prowadzonych (dotowanych) przez jednostkę samorządu terytorialnego i liczby pomieszczeń do nauki w tych szkołach w roku szkolnym 2016/2017.
Dofinansowanie obejmuje wyłącznie wydatki, które nie są klasyfikowane jako wydatki majątkowe.
Termin składania wniosków:
- pkt a – do 22 września 2017 r.
-
pkt b:
- do 8 maja 2017 r. – I tura – dotyczy pomieszczeń oddanych w miesiącach X-XII roku poprzedniego oraz w I kwartale 2017 r.
- do 29 września 2017 r. – II tura – dotyczy pozostałych pomieszczeń
- pkt c – do 28 kwietnia 2017 r.
- pkt d – do 15 maja 2017 r.
V. Dofinansowanie remontów bieżących sanitariatów w gimnazjach publicznych, funkcjonujących w roku szkolnym 2016/2017 jako szkoły samodzielne, a od września 2017 r. przekształcanych w szkoły podstawowe – w celu dostosowania ich do potrzeb dzieci młodszych.
Termin składania wniosku: 28 kwietnia 2017 r.
VI. Korekta części oświatowej subwencji ogólnej z tytułu błędów statystycznych. Warunki pozostały bez zmian.
Termin składania wniosków: do 10 maja 2017 r.
VII. Inne zadania o jednorazowym charakterze nieuwzględnione w części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2017, w tym pozytywnie zaopiniowane przez Zespół ds. Edukacji KWRiST (z wyłączeniem m.in. remontów bieżących, zadań o charakterze inwestycyjnym, urlopów dla poratowania zdrowia, dofinansowania wydatków związanych z nauczaniem indywidualnym, skutków awansu zawodowego nauczycieli).
Termin składania wniosków: do 13 października 2017 r.
Projekt Kryteriów będzie przedmiotem obrad lutowego posiedzenia Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST.