Zgodnie z dawnymi, ambitnymi założeniami w centralnym systemie informacji w ochronie zdrowia miał znaleźć się komplet informacji dotyczących poszczególnych pacjentów i udzielanych im świadczeń zdrowotnych. Fiasko prac informatycznych sprawiło, że zaczęto wyrażać zgodę na tworzenie odrębnych, wyspecjalizowanych rejestrów medycznych. Obecnie resort zdrowia proponuje wprowadzenie zmian legislacyjnych ułatwiających tworzenie kolejnych takich rejestrów.
Zgodnie z przedłożonym do zaopiniowania Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego projektem nowelizacji ustawy zostaje określone, że utworzenie rejestru może nastąpić nie tylko z inicjatywy Ministra Zdrowia, lecz również na wniosek zainteresowanych podmiotów wykonujących działalność leczniczą lub na wniosek Narodowego Funduszu Zdrowia albo innych jednostek podległych lub nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw zdrowia.
Przesądzone zostaje również, że minister właściwy do spraw zdrowia może przyznać podmiotowi prowadzącemu rejestr środki publiczne na jego prowadzenie, w tym w formie dotacji. Alternatywnie prowadzenie rejestru może być finansowane w ramach środków przeznaczonych na finansowanie określonego programu polityki zdrowotnej.
Nowelizacja reguluje również kwestię ochrony zebranych danych, a także określa obowiązki administratora danych.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw będzie opiniowany równolegle przez Zespół ds. Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej oraz Zespół ds. Społeczeństwa Informacyjnego.