Do ustalenia średniej odpowiednio rocznych i końcowych ocen klasyfikacyjnych, oprócz ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, wlicza się również odpowiednio roczne lub końcowe oceny klasyfikacyjne uzyskane m.in. z religii lub etyki, jeżeli uczeń uczęszczał na te zajęcia.
Z kolei §20 ust. 3 i §21 ust. 3 rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych stanowi, że w przypadku gdy uczeń uczęszczał jednocześnie na zajęcia z religii i na zajęcia z etyki, do średniej odpowiednio rocznych i końcowych ocen klasyfikacyjnych wliczaną miał ocenę ustaloną jako średnia ocen klasyfikacyjnych uzyskanych z tych zajęć.
Projekt rozporządzenie w sprawie zmiany rozporządzenia powołanego powyżej, skierowany do konsultacji społecznych, zakłada uchylenie tych zapisów, co jest konsekwencją zmiany od 1 czerwca br. rozporządzenia w sprawie świadectw, dyplomów i innych druków szkolnych. W nowym ust. 11b załącznika nr 1 został doprecyzowany sposób wpisywania na świadectwie promocyjnym i świadectwie ukończenia szkoły, ocen klasyfikacyjnych z religii i etyki w ten sposób, że na świadectwie wpisuje się:
- poziomą kreskę, jeżeli uczeń nie uczęszczał ani na religię, ani na etykę;
- ocenę z religii albo etyki (bez wskazywania z jakich zajęć jest to ocena) jeżeli uczeń uczęszczał na jedne z tych zajęć;
- dwie oceny, gdy uczeń uczęszczał na religię i na etykę.
W związku z powyższym jeżeli uczeń będzie uczęszczał zarówno na zajęcia z religii jak i zajęcia z etyki, przy wyliczaniu średniej odpowiednio rocznych lub końcowych ocen klasyfikacyjnych będą uwzględniane oceny klasyfikacyjne uzyskane z religii i z etyki.
Projekt będzie przedmiotem obrad lipcowego Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST.