Do zaopiniowania w trybie pilnym przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego trafił projekt rozporządzenia Ministra Cyfryzacji w sprawie udostępniania kanału technologicznego przez zarządców dróg publicznych oraz wysokości stawek opłat za udostępnianie kanału technologicznego.
Jest to rozporządzenie o tyle ciekawe, że za nowelizacją tzw. megaustawy (ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych oraz niektórych innych ustaw), całkowicie zmienia zasady udostępniania kanałów technologicznych. Aktualnie zarządca drogi udostępnia kanały technologiczne za opłatą, w drodze umowy dzierżawy lub najmu, na zasadach określonych w ust. 7a-7f megaustawy. Ponadto art. 39 ust. 7f ustawy reguluje sposób określenia wysokości tej opłaty, stanowiąc, że za udostępnienie kanału technologicznego pobiera się opłaty w wysokości określonej w umowie, przy czym opłaty te są ustanawiane na poziomie kosztów budowy i utrzymania kanału.
W ocenie Ministerstwa Cyfryzacji, taki sposób ustalania i dostępu do kanałów nie był wystarczająco transparentny, a opłaty zawyżane - resort posłużył się przykładem Częstochowy. Dlatego też biorąc pod uwagę konieczność zachowania maksymalnej transparentności z jednej strony oraz zniesienie możliwości ustalania opłat za udostępnianie kanału powyżej poziomu kosztów budowy i utrzymania kanału z drugiej, stwierdzić należy, iż zaistniała potrzeba udostępniania odpowiednio kanałów lub ich części w trybie decyzji administracyjnej, co przewiduje nowelizowana ustawa o drogach publicznych.
W związku z powyższym, Minister Cyfryzacji określił wysokość stawek opłat rocznych za udostępnienie kanału technologicznego oraz wskazał możliwość częściowego udostępnienia kanału technologicznego w przypadku udostępnienia rury osłonowej o średnicy zewnętrznej 110-160 mm. Ustalenie wysokości, zawartych w projekcie rozporządzenia, stawek opłat za udostępnienie kanałów technologicznych oparto na danych historycznych, pozyskanych od zarządców dróg publicznych, oraz uwzględniono, że:
a) opłaty mają być ustalane na poziomie kosztów budowy i utrzymania kanału
b) wysokość opłat nie może zakłócać rozwoju równoprawnej i skutecznej konkurencji, co oznacza:
- ukształtowanie wysokości opłat na poziomie rynkowym;
- nieblokowanie ani nieutrudnianie inwestycji telekomunikacyjnych w sektorze prywatnym;
- równe traktowanie przedsiębiorców telekomunikacyjnych, w szczególności przez oferowanie jednakowych warunków (w tym także, co do wysokości i zasad kształtowania opłat) w porównywalnych okolicznościach;
c) zasady kształtowania, jak i wysokość opłat muszą być jawne.