Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zmiany w funkcjonowaniu placówek doskonalenia nauczycieli

Zmiany w funkcjonowaniu placówek doskonalenia nauczycieli fotolia.pl

Artykuł 1 pkt 40 ustawy z dnia 20 lutego   2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw wprowadził do ustawy o systemie oświaty odrębne regulacje dotyczące zasad powoływania i odwoływania ze stanowiska dyrektora publicznej placówki doskonalenia nauczycieli.

Ponadto przepis ten określił wymagania, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora ww. placówek.

W związku z tym, że wymienione kwestie regulowało dotychczas rozporządzenie w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli niezbędne jest dostosowanie przepisów tego rozporządzenia do znowelizowanej ustawy o systemie oświaty.

Projekt wprowadza następujące zmiany w przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r.w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli:

1)    w § 8 uchylono ust. 4 i 8 oraz określono nowe brzmienie ust. 5, w związku z zawartymi w nich uregulowaniami odnoszącymi się do składu komisji konkursowej i zasad powierzania stanowiska dyrektora placówek prowadzonych przez: ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowegooraz ministra właściwego do spraw rolnictwa;

2)    dodano § 8a, w myśl którego, placówki prowadzone przez wskazanych powyżej ministrów zostały wyłączone z dotychczasowych wymagań w zakresie wyłaniania kandydata na stanowisko dyrektora, powierzania stanowiska dyrektora oraz wymagań do zajmowania tego stanowiska.

Ustawaz dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemieoświaty oraz niektórych innych ustaw, w art. 1 pkt 52, rozszerzyła również zakres zadań placówek doskonalenia nauczycieli prowadzonych odpowiednio przez Ministra Edukacji Narodowej, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Oprócz zadań związanych z doskonaleniem zawodowym nauczycieli do zadań ww. placówek należy także podejmowanie działań na rzecz doskonalenia systemu oświaty, zgodnie z polityką oświatową państwa, w zakresie określonym w statutach tych placówek. Wskazani ministrowie mogą powierzyć prowadzonej przez siebie placówce doskonalenia nauczycieli wykonywanie zadań związanych z podnoszeniem jakości edukacji, zapewniając środki na ich realizację. Regulację w tym zakresie zawiera § 1 pkt 4 projektu.

Na wniosek Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w projektowanym rozporządzeniu wprowadzono odrębne regulacje dotyczące warunków powierzania, przedłużania i cofania powierzania przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego zadań nauczyciela-doradcy metodycznego szkolnictwa artystycznego oraz określono wymogi niezbędne do spełnienia przez tychnauczycieli (§ 1 pkt 7 projektu rozporządzenia).

Projekt rozporządzenia inaczej niż dotychczasowe przepisy normuje długość okresu powierzenia zadań doradcy metodycznego (§ 1 pkt 6 lit. b projektu). Obecnie organ prowadzący, w tym również minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego oraz minister właściwy do spraw rolnictwa, powierza zadania doradcy metodycznego na okres trzech lat, z możliwością przedłużenia powierzenia zadań na kolejny okres nie krótszy niż rok. W przedmiotowym projekcie przygotowano rozwiązania pozwalające na powierzenie zadań doradcy metodycznego na okres nie krótszy niż rok i nie dłuższy niż trzy lata, z możliwością przedłużenia powierzenia zadań na kolejny okres nie krótszy niż rok.

Ponadto, ze względu na problemy interpretacyjne dotyczące możliwości łączenia placówki doskonalenia nauczycieli w zespół ze szkołami i innymi placówkami, do projektu przedmiotowego rozporządzenia (§ 1 pkt 1 projektu) wprowadzono przepis wskazujący na możliwość tworzenia takich zespołów.

Umożliwienie organom prowadzącym tworzenia zespołów, w szczególności  składających się z placówki doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznej lub biblioteki pedagogicznej, jest zasadne z punktu widzenia zmian w funkcjonowaniu tych jednostek wprowadzonych w roku szkolnym 2012/2013.

W projekcie rozporządzenia (§ 1 pkt 5) wprowadzono przepis określający, że placówki doskonalenia nauczycieli mogą prowadzić kursy pedagogiczne dla instruktorów praktycznej nauki zawodu, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 70 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, tj.  w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu.

Projekt rozporządzenia będzie przedmiotem obrad lipcowego posiedzenia Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST.

Pt., 10 Lp. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka