Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Program Rozwoju Turystyki do 2020 roku

Program Rozwoju Turystyki do 2020 roku fotolia.pl

Do zaopiniowania przez Komisję Wspólną trafił do zaopiniowania projekt Programu Rozwoju Turystyki do 2020 roku.
Program koordynowany przez Ministerstwo Sportu i Turystyki, ma stworzyć zintegrowane podejście do wspierania gospodarki turystycznej. W szczególności poprzez wspieranie jej innowacyjności, kreatywności przy wsparciu przedstawicieli biznesu, JST oraz sektora organizacji pozarządowych.
Program zawiera w pierwszej części charakterystykę dokumentów strategicznych, powiązanych na poziomie zarówno europejskim jak i krajowym, zawarta jest również analiza obecnych ram prawnych. W dalszej części program określa przewidywaną diagnozę i wizję rozwojową dla tej części gospodarki, łącznie z celami i zasadami wdrożenia ich w życie.
 
Przedstawiona charakterystyka turystyki w Polsce na tle krajów Unii Europejskiej wypada nadal nie wystarczająco dobrze. W świetle ostatniego raportu World Economic Forum o konkurencyjności turystyki w ponad 130 badanych państwach, Polska zajęła w 2013 r. 42. pozycję. Jednak odnotować należy stały postęp w tym zakresie: w 2009 r. Polska zajmowała 58. pozycję, a w 2011 – 49. Jak wynika z przytoczonych danych statystycznych, sytuacja w sektorze turystyki jest w Polsce stabilna z tendencją wzrostową. Poprawienie wyników, związane ma być z silnym wyspecjalizowaniem oferty programowej usług turystycznych. Nie tylko w zakresie terytorialnym, ale i tworzeniu nowych mogących przyciągnąć turystów branż oferujących niedostępne nigdzie indziej produkty. Znacząca poprawa zauważalna jest w branży hotelarskiej. Szacuje się, że wzrost zatrudnienia w branży, powoduje wzrost zatrudnienia w ramach innych branż w granicach 4%. Duży nacisk w proponowanym programie położono na wzmocnienie instrumentów zatrudnienia oraz ułatwienie kooperacji w ramach podmiotów gospodarczych i społecznych. Kluczowymi elementami nowej strategii, będzie również innowacyjność w zastosowaniu nowoczesnych narzędzi, w zakresie tzw. e-usług, jak również zwiększenie czynnika niematerialnego w postaci nowoczesnego marketingu czy zarządzania zasobami ludzkimi. W programie zauważono również korzyści z coraz bardziej popularnego w Polsce outsourcingu, który to może korzystnie wpłynąć na ograniczenie kosztów prowadzenia działalności. Z ograniczeniem kosztów jak również lepszym powiązaniem w zakresie rozwoju wiąże się, możliwość realizacji klastrów turystyki. Zadania klastra, będą polegać w szczególności na tworzeniu aktywnej sieci powiązań wytwórców produktów turystycznych, organizacji turystycznych, JST, instytucji otoczenia biznesu jak i samych przedsiębiorców. Budowa klastrów przewidziana jest zarówno na poziomie lokalnym jak i krajowym, wspieranych przez Polską Organizację Turystyczną. Propozycje Ministerstwa mają być realizowane poprzez rozwijanie funkcji Krajowego Centrum Zarządzania Turystyką w celu wzmocnienia współpracy, zarówno pomiędzy ministerstwami jak i ułatwienie aktywizacji gospodarczej. Centrum przejmie rolę przy tworzeniu systemu jakości i certyfikacji usług turystycznych.
 
Finansowanie zadań związanych z zaproponowanym projektem ma odbywać się bez konieczności dodatkowych obciążeń w ramach sektora finansów publicznych, zarówno dla budżetu centralnego jak i poszczególnych JST. Jednak według wyliczeń ministerstwa, współfinansowanie realizowanych przez JST programów z funduszy Unii Europejskiej powinny oscylować w granicach 440 mln złotych, co daje szacunkową wartość realizowanych projektów na poziomie 3 mld złotych do 2020 roku. Zaproponowano dwa rodzaje instrumentów finansowych dla wsparcia realizacji programu. Są to narzędzia zwrotne i bezzwrotne. Pierwsze skierowane głównie do przedsiębiorców w postaci preferencyjnych kredytów i pożyczek, drugie dla pozostałych organizacji w tym dla samorządu.
 
Podsumowując dokument zawiera, opis działań jakie powinny być podjęte dla poprawy zarówno jakości jak i większej popularyzacji usług turystycznych świadczonych w Polsce. Projekt, zawiera ambitne założenia, jednak widoczny jest brak konkretnych rozwiązań.
Pt., 27 Lt. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Marcin Maksymiuk