W dniu 16 września 2014 r. w siedzibie ZPP w Warszawie odbyło się posiedzenie Zespołu ds. Społeczeństwa Informacyjnego Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Przedmiotem prac Zespołu były następujące zagadnienia:
1. Projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu.
2. Projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie prowadzenia Rejestru Dowodów Osobistych.
Oba ww. projekty rozporządzeń otrzymały opinię pozytywną.
3. Ponadto podczas tego posiedzenia przedstawiciel GIODO bardzo szczegółowo wyjaśniał kwestię dot. zakresu rozszerzenia uprawnień jednostek samorządu terytorialnego do gromadzenia i przetwarzania danych o klientach oraz zobowiązania właściwymi przepisami prawa obywateli do przedstawiania każdorazowo numeru PESEL przy załatwianiu konkretnej sprawy.
Podczas dyskusji nad tą problematyką przedstawicielka Urzędu Miasta w Zabrzu zgłosiła problem dotyczący tego, że wg obecnych regulacji prawnych samorząd ma prawo do zbierania danych osobowych tylko w konkretnej sprawie z którą zwraca się klient i tylko w ramach niej może te dane osobowe wykorzystywać. Zasugerowała, że zasadnym byłaby zmiana zapisów ustawowych w kierunku, który pozwalałby JST na gromadzenie tych danych w odniesieniu nie tylko do danej sprawy, ale globalnie do spraw prowadzonych na rzecz danego mieszkańca (budowa bazy w rodzaju: kontakt center).
Pan R. Dmowski (Podsekretarz Stanu w MAC) poinformował, o tym, że w resorcie powstał Zespół ds. Interoperacyjności w ramach, którego będą prowadzone prace związane także ze zgłoszonym problemem.
Pan J.M. Czajkowski (Współprzewodniczący Zespołu ds. SI KWRziST) zadeklarował wolę pracy jako członek ww. Zespołu.
4. Sprawy różne.
W ramach spraw różnych Pan J.M. Czajkowski pytał, czy system o którym mowa była w pkt. 1 i 2 przedmiotowego spotkania, rozpocznie funkcjonować bez kłopotów od 1 stycznia 2015 roku.
Przedstawiciele MAC poinformowali, iż legislacyjnie wszystko przebiega zgodnie z harmonogramem. Natomiast z uwagi na brak przedstawicieli odpowiadających pod kątem technicznym za wdrożenie w tym zakresie nie uzyskano odpowiedzi.
Na prośbę Pana J.M. Czajkowskiego o wyartykułowanie obecnych problemów z wdrażanym systemem przedstawicielka Urzędu Miasta Zabrze podniosła jeszcze kwestię, że w ramach wdrażania JST odczuwają: braki w zakresie szkolenia, braki sprzętowe, brak zgody na integracje danych w obecnych systemach.
Na tym posiedzenie zostało zakończone.