W związku z koniecznością opisania treści kształcenia w języku efektów kształcenia (w kategoriach wiedzy, umiejętności i kompetencji indywidualnych i społecznych) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego zaproponował nowe podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego. Przy tej okazji dokonano zmian motywowanych poprawą jakości edukacji, osiągnięciem spójnego programowo procesu kształcenia, dostosowywanego do możliwości i indywidualnych potrzeb uczniów. Zmiany będą dotyczyły zawodów: aktora cyrkowego, aktora scen muzycznych, muzyka, plastyka i tancerza.
Tytułem przykładu: kształcenie w zawodzie aktor scen muzycznych odbywać się będzie w dwóch specjalnościach: wokalno-aktorskiej i wokalno-baletowej, a nie jak do tej pory – trzech. Dotychczasowa specjalność piosenkach została przekształcona w specjalność wokalistyka estradowa w ramach zawodu muzyk. Nastąpiło połączenie treści dotychczasowych szczegółowych przedmiotów w przedmioty szersze, np. dotychczasowe przedmioty: taniec klasyczny, taniec współczesny, partnerowanie oraz taniec charakterystyczny i ruchowy zostały przekształcone w jeden – ruch. W efekcie wśród obowiązkowych zajęć edukacyjnych dla zawodu znalazły się przedmioty wspólne dla obu specjalności – gra aktorska, śpiew, ruch, wybrane zagadnienia z historii dziedziny, charakteryzacja, umuzykalnienie oraz zajęcia uzupełniające w ramach specjalności zawodowej, np. w specjalności wokalno-baletowej: step i pantomima.
Zainteresowanych szczegółami zmian zachęcamy do zapoznania się z całością projektu.
Projekt rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego w publicznych szkołach artystycznych będzie opiniowany na najbliższym posiedzeniu Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu.