Ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie przewiduje możliwość zlecania organizacjom pozarządowym realizacji zadań publicznych. Dzisiejszy system rozliczania takich zadań jest jednak powszechnie krytykowany. Wprowadza on bowiem rygoryzm w zakresie dokumentacji finansowo-księgowej przy jednoczesnym braku wymogu wyraźnego wykazania rezultatów danego zadania publicznego. W efekcie zadanie zrealizowane od strony merytorycznej wzorowo jest kwestionowane ze względu na drobne uchybienia formalne, np. dwudniowe opóźnienie w płatności faktury. Na paradoks takiej sytuacji zwrócił uwagę działający w Kancelarii Prezydenta Zespół ds. Rozwiązań Finansowych i Prawnych w zakresie Działalności Społecznej i Obywatelskiej.
Wypracowane przez ten Zespół propozycje zostały przyjęte przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej i przybrały formę projektu rozporządzenia w sprawie wzoru oferty i ramowego wzoru umowy dotyczących realizacji zadania publicznego oraz wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania. Wszystkie ujęte w projekcie rozporządzenia wzory dokumentów w znacznie większym stopniu opierają się na analizie oczekiwanych/osiągniętych rezultatów, nie zaś na rozliczeniach finansowych. Przewiduje się jednak wariantowanie modeli rozliczania zadań publicznych w zależności od ich charakteru – czy przedmiotem umowy było osiągnięcie określonego efektu, czy też jedynie staranne działanie.
Zaproponowana zmiana może znacząco przyczynić się do poprawy mechanizmu realizacji zadań publicznych przez organizacje pozarządowe.