Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Turyści chronieni przez specjalny fundusz?

Obowiązujące obecnie przepisy nakładają na organizatorów turystyki i pośredników turystycznych obowiązek posiadania zabezpieczenia finansowego w formie umowy gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej, umowy ubezpieczenia na rzecz klientów lub rachunku powierniczego – na wypadek niewypłacalności. W praktyce dominującą formą zabezpieczenia była gwarancja ubezpieczeniowa (posługuje się nią około 90% zobowiązanych podmiotów). Problemy 15 organizatorów turystki z realizacją zobowiązań wobec klientów w 2012 roku pokazały nieskuteczność obecnego systemu.

W trzech przypadkach środków z zabezpieczeń finansowych zabrakło już na etapie sprowadzania klientów do kraju. Przewiduje się, że w odniesieniu do kolejnych 9 organizatorów zabraknie środków z zabezpieczenia na pokrycie roszczeń zgłaszanych przez klientów. Szacuje się, że generalnie środki z zabezpieczeń wystarczą na zaspokojenie jedynie połowy zgłoszonych roszczeń. Wskazuje to na zasadność gruntownego przebudowania systemu zabezpieczeń finansowych organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Ministerstwo Sportu i Turystyki zaproponowało powołanie Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego jako jednostki organizacyjnej mającej osobowość prawną (analogicznie do Bankowego Funduszu Gwarancyjnego).

Do zadań Funduszu będzie należało w szczególności:

  1. gromadzenie należnych składek od przedsiębiorców w ramach zapewnienia funkcjonowania systemu uzupełniającego. Składka ma być należna od przedsiębiorcy dla Funduszu z dniem zawarcia umowy o imprezę turystyczną lub pośrednictwo turystyczne. Składki naliczane będą od każdego klienta i zróżnicowane w zależności od wykonywanej działalności. Przewiduje się, że wysokość składki wyniesie nie więcej niż 30 zł od klienta. W założeniach proponuje się stawki: 15 zł od klienta w przypadku organizatorów i pośredników turystycznych imprez zagranicznych z wykorzystaniem transportu lotniczego w ramach przewozu czarterowego, 10 zł – w przypadku organizatorów i pośredników imprez zagranicznych z wykorzystaniem transportu innego niż transport lotniczy czarterowy, 0 zł – w przypadku imprez zagranicznych w krajach sąsiadujących z Polską oraz imprez krajowych. Przy takich stawkach Turystyczny Fundusz Gwarancyjny byłby zasilany corocznie kwotą około 18,6 mln zł;
  2. organizacja powrotu do kraju klientów niewypłacalnych organizatorów turystyki i pośredników turystycznych ze środków pochodzących z podstawowych zabezpieczeń finansowych, a w przypadku ich braku lub wyczerpania – ze środków systemu uzupełniającego;
  3. zbieranie i rozpatrywanie roszczeń od klientów oraz zwracanie wpłat wniesionych tytułem  zapłaty za imprezę turystyczną w sytuacji, gdy z przyczyn dotyczących organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego impreza nie zostanie zrealizowana;
  4. wykonywanie czynności kontrolnych wobec przedsiębiorców.

Projektodawcy szacują, że do realizacji powyższych zadań niezbędne będzie zatrudnienie około 26 osób (w tym Prezesa), a roczne koszty funkcjonowania Funduszu wyniosą około 3,86 – 4 mln zł rocznie.

Czw., 5 Wrz. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski