Sukcesywne wdrażanie nowej reformy programowej dotarło do klas IV-VI szkoły podstawowej i szkół ponadgimnazjalnych. W ślad za tym Minister Edukacji Narodowej przedstawił projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych. Podstawowe zmiany dotyczą dostosowania sprawdzianu w VI klasie szkoły podstawowej i egzaminu maturalnego do nowych wymagań.
Sprawdzian w VI klasie szkoły podstawowej będzie składał się z dwóch części przeprowadzanych w jednym dniu. W pierwszej części, trwającej 80 minut, będą sprawdzane wiadomości i umiejętności z języka polskiego i matematyki, w tym wykorzystanie wiadomości i umiejętności z tych przedmiotów w zadaniach osadzonych w kontekście historycznym lub przyrodniczym. Część druga sprawdziany, trwająca 45 minut, będzie dotyczyła wiadomości i umiejętności z języka obcego nowożytnego. Wyniki sprawdziany będą wyrażane w procentach odrębnie z części pierwszej (z wyszczególnieniem wyniku dla zadań z języka polskiego i matematyki) oraz z części drugiej.
Egzamin maturalny będzie przeprowadzany z przedmiotów obowiązkowych i przedmiotów dodatkowych. Egzaminy z przedmiotów obowiązkowych – języka polskiego, matematyki, języka obcego nowożytnego i ewentualnie języka mniejszości narodowych – będą przeprowadzane na poziomie podstawowym i składały się z części pisemnej i ustnej. Wyjątkiem będzie tutaj matematyka, w przypadku której przewidziana jest wyłącznie część pisemna.
Przedmioty dodatkowe są zdawane na poziomie rozszerzonym, wyłącznie pisemnie. Wyjątkiem jest język obcy nowożytny, dla którego została przewidziana również część ustna – jednakże tylko na poziomie dwujęzycznym. Każdy zdający będzie obowiązany przystąpić do części pisemnej egzaminu maturalnego z jednego przedmiotu dodatkowego. Będzie miał prawo przystąpić do egzaminu maturalnego z pięciu innych przedmiotów dodatkowych. Lista możliwych do wybrania przedmiotów dodatkowych pokrywa się z obowiązującą obecnie – z wyłączeniem przedmiotu „wiedza o tańcu”.
Uczniowie przystąpią do zmienionych egzaminów po raz pierwszy w roku 2015.
Projekt rozporządzenia zawiera również pakiet zmian doprecyzowujących obowiązujące obecnie przepisy m.in. w zakresie zwolnienia laureatów i finalistów olimpiady przedmiotowej oz laureatów konkursu przedmiotowego z obowiązku przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego oraz organizacji przeprowadzania części praktycznej egzaminu zawodowego.