Obserwacja praktyki funkcjonowania obecnych przepisów skłoniła Ministerstwo Edukacji Narodowej do doprecyzowania przepisów dotyczących indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. Zmiany dotyczą zarówno treści programu, jak też trybu jego opracowywania.
Zmiany w odniesieniu do treści programu dotyczą w szczególności:
- wskazania, że dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia polega w szczególności na zastosowaniu odpowiednich metod i form pracy z uczniem. Obecnie bowiem zdarzają się przypadki, w których dostosowanie wymagań jest interpretowane jako obniżenie wymagań i nierealizowanie części treści podstawy programowej;
- rezygnacji z obowiązku określania sposobów udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- uwzględnienia w katalogu zajęć realizowanych z uczniem, których dotyczy program, również zajęć socjoterapeutycznych organizowanych dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym;
- rozszerzenia zakresu współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami uczniów.
Zmiany w trybie opracowywania programu są związane z równolegle zgłoszoną propozycją dotyczącą rezygnacji z konieczności obligatoryjnego tworzenia dla każdego ucznia wymagającego objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną odrębnego zespołu nauczycieli i specjalistów.
Omówione zmiany zawarte są odpowiednio w projektach dwóch rozporządzeń Ministra Edukacji Narodowej:
- rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych;
- rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach.