Na początku obrad Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska przewidziana została dyskusja systemowa odnośnie trzech istotnych zagadnień – podziału rezerwy drogowej w 2013 roku, wyjaśnienia motywów rozwiązania wykluczającego możliwość zlecania własnym spółkom zadań z zakresu zagospodarowania odpadów stałych w trybie zamówień in house oraz zasad rozwoju dróg lokalnych. Okazało się jednak, że zagadnienia te zostały szybko rozstrzygnięte – kryteria podziału zostały zatwierdzone, ku zdziwieniu wszystkich nikt nie dyskutował ze stanowiskiem Ministerstwa Środowiska wskazującym, że zaproponowane rozwiązania są decyzją krajową wynikającą z konieczności poszanowania wcześniej ukształtowanego rynku, zaś o zasadach rozwoju dróg lokalnych nie ma co dyskutować – bo na razie swoją wizję przedstawił wyłącznie Związek Gmin Wiejskich RP. W tej sytuacji najważniejszymi punktami okazały się punkty związane z zagadnieniami kolejowymi.
Punkty te dotyczyły zaopiniowana:
- projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym – ze względu na liczne uwagi poszczególnych województw, co do rozszerzenia wykazu ustalono, że decyzję podejmie strona samorządowa na podstawie pisemnych odpowiedzi resortu;
- projektu uchwały Rady Ministrów w sprawie zatwierdzenia Programu rzeczowo-finansowego wykorzystania środków Fundusz Kolejowego w 2013 r. – projekt ten został zaopiniowany pozytywnie;
- projektu Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych do roku 2013 z perspektywą do roku 2015 – wobec wyznaczonej na 30 stycznia konferencji uzgodnieniowej odłożono wydanie opinii przez Zespół;
- projektu ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”, ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze oraz ustawy o transporcie kolejowym.
Bezprzedmiotowe okazało się rozpatrywanie większości aktów wykonawczych do ustawy o kierujących pojazdami – zostały one bowiem wydane bez opinii Komisji Wspólnej. Były to:
- projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie uzyskiwania uprawnień przez instruktorów i wykładowców, opłat oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach – podpisany 16 stycznia;
- projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie kontroli ośrodków szkolenia kierowców – podpisany 15 stycznia;
- projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie kontroli wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego – podpisany 14 stycznia;
- projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie sposobu tworzenia i nadawania numeru ewidencyjnego ośrodka szkolenia kierowców i innego podmiotu prowadzącego szkolenie oraz wysokości opłaty za wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców i opłaty za wydanie poświadczenia potwierdzającego spełnienie dodatkowych wymagań przez ośrodek szkolenia kierowców – podpisany 3 stycznia.
Ze względu na zbyt wczesny etap prac z porządku obrad zostały zdjęte:
- projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz o zmianie niektórych innych ustaw;
- projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie obliczania obrotu przedsiębiorców.
Zespół pozytywnie zaopiniował:
- projekt ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego gazu ziemnego w Świnoujściu – przy czym na tle tej ustawy, umacniającej hierarchię specustaw, przedstawiciel ZPP zaapelował o uporządkowanie przepisów ogólnych regulujących proces inwestycyjny zamiast wprowadzania kolejnych w nim wyłomów;
- projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego trybu zbywania akcji Skarbu Państwa;
- projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie uzyskiwania karty rowerowej przez osoby niebędące uczniami szkoły podstawowej;
- projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie wymaganego zakresu planów zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich – po uwzględnieniu większości uwag zgłoszonych przez województwa nadmorskie;
- projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (opinia wstępna)
- projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego;
- projekt Strategii dla Rozwoju Polski Południowej do roku 2020;
- Projekt Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego.