Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Przyszłość polityki miejskiej

Przedmiotem drugiego posiedzenia Zespołu ds. Funkcjonalnych Obszarów Metropolitalnych i Miejskich były sprawy o fundamentalnym znaczeniu. Spotkanie zdominowane zostało przez dyskusję nad założeniami dokumentu kluczowego z punktu widzenia przedmiotu zainteresowań zespołu, tj. założeniami Krajowej Polityki Miejskiej oraz projektowanemu ujęciu tzw. wymiaru miejskiego w systemie programów operacyjnych przyszłego okresu polityki spójności. Pozostałe sprawy zostały jedynie zamarkowane, a jedyny temat sektorowy, tj. stan przygotowań i problemy z wdrożeniem nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi, nie był poruszany w związku z nieobecnością przedstawicieli Ministerstwa Środowiska.

Jeszcze przed posiedzeniem Zespołu Założenia Krajowej Polityki Miejskiej były znane członkom Zespołu; również wcześniej zostały rozpatrzone liczne uwagi zgłaszane przez środowisko samorządowe. W tej sytuacji dyskusja miała charakter dość wyrywkowy odzwierciedlający obawy poszczególnych korporacji. W szczególności przedstawicielom Związku Gmin Wiejskich nie podobało się zastępowanie roli samorządów gmin wiejskich szczeblem samorządu powiatowego, co w ich opinii można wyczytać z dokumentu. Odpowiadający na uwagi strony samorządowej dyrektor departamentu polityki strukturalnej MRR Piotr Żuber podkreślił, że pomiędzy obszarami miejskimi i wiejskimi musi być synergia funkcjonalna i w dokumencie jako podmioty polityki miejskiej wymienia się wszystkie jednostki samorządu terytorialnego. Tę uwagę wzmocniła wypowiedź przedstawiciela Związku Powiatów, który podkreślił, że jedyną zasadą zarządzania sprawami obszaru funkcjonalnego musi być partnerstwo i współpraca wszystkich JST wchodzących w jego skład. Zespół ostatecznie zaopiniował dokument założeń pozytywnie. Zebrani zdecydowali, że stanowisko w sprawie Założeń KPM zaproponowane przez Unię Metropolii Polskich wymaga dalszych prac.

Więcej konkretów, choć nie tyle na ile liczyła strona samorządowa, zawarte zostało w propozycji MRR dotyczącej ujęcia tzw. wymiaru miejskiego w przyszłych programach operacyjnych. Dyrektor Żuber przedstawiwszy informacje na ten temat podkreślił, iż jest to jedynie propozycja wyjściowa do dalszej dyskusji. Ujęcie kwestii miejskiej w programach operacyjnych sprowadziło się do opisu mechanizmu tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Sprawa ZIT już od jakiegoś czasu budzi duże zainteresowanie samorządów. Tymczasem w praktyce z punktu widzenia pojedynczego miasta wojewódzkiego oznacza rozdzielenia na obszarze funkcjonalnym aglomeracji „dodatkowych" ok. 100-300 mln euro, ale poprzez skomplikowany i nie ustalony na dziś mechanizm. Zakłada się, iż ZIT byłyby realizowane wyłącznie w ramach regionalnych programów operacyjnych. Pieniądze pomiędzy RPO byłyby dzielone według algorytmu uwzględniającego w szczególności kryteria wielkości i znaczenia miasta wojewódzkiego i całego obszaru funkcjonalnego. Z informacji MRR wynika, iż mechanizm ZIT ma być w założeniu MRR sposobem na zwiększanie udziału miast i ich obszarów funkcjonalnych w zarządzaniu programami operacyjnymi. A jednocześnie ma służyć wypracowaniu, a nawet wymuszeniu, zorganizowania systemu zarządzania rozwojem miejskich obszarów funkcjonalnych. Temu ma służyć obowiązek przygotowywania strategii wykorzystania ZIT oraz rozwiązanie instytucjonalne – w propozycji MRR mówi się o związku komunalnym, jednak propozycja ta jest kwestionowana przez stronę samorządową, ze względu m.in., na to, iż w obecnym stanie prawnym wyklucza ona z partnerstwa zarządzającego obszarem funkcjonalnym powiaty. Szczególną (samodzielną) rolę w zarządzaniu ZIT zaproponowano16 stolicom województw. Natomiast na terenie innych miast (ewentualnie ich obszarów funkcjonalnych), tj. o charakterze regionalnym i subregionalnym, realizacja tego mechanizmu będzie zależała od woli samorządów wojewódzkich na zwiększenie udziału miast w podejmowaniu decyzji dotyczących projektów w wybranych osiach priorytetowych czy działaniach. Strona samorządowa przygotuje swoje stanowisko na temat tego rozwiązania na kolejne posiedzenie zespołu.

Zasygnalizować również należy, że w ramach spraw różnych strona samorządowa zaproponowała, by w gronie osób tworzących niedawno powołaną przez Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej komisji kodyfikacyjnej prawa budowlanego znalazł się przedstawiciel jednostek samorządu terytorialnego.

Pon., 22 Prn. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski