Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Posiedzenie Zespołu ds. Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej. Sprawy różne przede wszystkim

Posiedzenie Zespołu ds. Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej w dniu 21 sierpnia – jak rzadko które posiedzenie zespołu Komisji Wspólnej – najważniejsze punkty swojego porządku miało w sprawach różnych. Znalazły się tam bowiem: dyskusja nad sporem kompetencyjnym wojewody śląskiego z niektórymi starostami odnośnie powoływania państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, informacja Ministra Zdrowia na temat dotacji przyznanych z tytułu przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę prawa handlowego zgodnie z przepisami ustawy o działalności leczniczej, a także informacja o realizacji przedsięwzięć uzgodnionych między stroną rządową i samorządową na początku roku.

Ze względu na obecność zaproszonych gości – Głównego Inspektora Sanitarnego, wiceminister Magdaleny Wilamowskiej, przedstawiciela wojewody śląskiego posiedzenie rozpoczęło się od dyskusji nad kompetencjami  wojewody w zakresie organizowania  konkursów na powiatowego inspektora sanitarnego. Przypominamy, że wojewoda śląski zdecydował się na bardzo kontrowersyjny krok – mimo że zgodnie z ustawą o Państwowej Inspekcji Sanitarnej państwowego powiatowego inspektora sanitarnego powołuje odpowiedni starosta, to w odniesieniu do inspektorów w Zawierciu i Bielsku-Białej postanowił samodzielnie przeprowadzić konkurs i narzucić staroście wybranego przez siebie kandydata. Spór kompetencyjny wynikł z rozbieżnej interpretacji przepisów prawa. Posiedzenie nie doprowadziło do zbliżenia stanowisk – strona rządowa i samorządowa pozostały przy swoim zdaniu. Sprawę ma natomiast przeanalizować Rządowe Centrum Legislacji. Warto dodać, że forum Zespołu Główny Inspektor Sanitarny Przemysław Biliński wykorzystał do wygłoszenia płomiennego apelu o budowę inspekcji sanitarnej jako administracji rządowej – bez wpływu samorządu na jej działalność. Nie uchroniło go to przed odwołaniem ze stanowiska w następnym dniu.

Przewidziane do rozpatrzenia na posiedzeniu Zespołu projekty aktów normatywnych nie budziły większych emocji.

Negatywną opinię Komisji Wspólnej otrzymał jedynie projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2013 roku. Był to przede wszystkim wyraz sprzeciwu zarówno wobec wzrostu owego wynagrodzenia w roku minionym w skali wyższej niż wynikało to z algorytmu, jak i samego algorytmu ustawowego – który mimo podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2012 roku znacznie przekraczającego realną stopę inflacji – nakazał w tym roku uwzględnić dodatkowy wzrost wynikający z faktu, iż inflacja realna była wyższa niż planowana

Pozostałe projekty zostały zaopiniowane pozytywnie. Były to:

  • projekt ustawy o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Pozytywna opinia była możliwa dzięki wycofaniu się Ministerstwa Zdrowia z zamiaru zniesienia możliwości pracy wolontariuszy w niektórych podmiotach leczniczych;
  • projekt  rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej   sprawie sposobu organizacji obsługi bibliotecznej w domach pomocy społecznej oraz sposobu współdziałania bibliotek publicznych w wykonywaniu tej obsługi. Uczyniono to przy braku przedstawicieli wnioskodawców; strona samorządowa wzięła jednak pod uwagę fakt, iż ze względu na opóźnienie resortu już w tej chwili w przedmiotowym obszarze występuje luka prawna i nie jest uzasadnione jej utrzymywanie;
  • projekt  rozporządzenia Ministra Zdrowia  w sprawie wykazu dziedzin pielęgniarstwa oraz dziedzin mających zastosowanie w ochronie zdrowia, w których może być prowadzona specjalizacja i kursy kwalifikacyjne. Zastrzeżono jedynie uzupełnienie uzasadnienia;
  • projekt  rozporządzenia  Ministra Zdrowia  sprawie opisu, minimalnej funkcjonalności oraz warunków organizacyjno-technicznych funkcjonowania Platformy Udostępniania On–Line Usług i Zasobów Cyfrowych Rejestrów Medycznych oraz Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępnienia ­Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych’
  • projekt  rozporządzenia w Ministra Zdrowia  sprawie minimalnych wymagań dla niektórych systemów teleinformatycznych funkcjonujących w ramach obsługi systemu informacji w ochronie zdrowia.

Interesujące dane zostały przedstawione przy omawianiu procesu przekształceń samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w spółki prawa handlowego na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej. Wynika z nich, że jak na razie względnie niewielka liczba samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej jest zaawansowana w procesie przekształcenia. Stwarza to zagrożenie dla wykorzystania środków przewidzianych w budżecie państwa na wsparcie przekształceń – chyba że działania zintensyfikują samorządy województw. W takim przypadku środków dla powiatów zwlekających z przekształceniem może zabraknąć.

Normal 0 21 false false false PL X-NONE X-NONE

Posiedzenie Zespołu ds. Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej w dniu 21 sierpnia – jak rzadko które posiedzenie zespołu Komisji Wspólnej – najważniejsze punkty swojego porządku miało w sprawach różnych. Znalazły się tam bowiem: dyskusja nad sporem kompetencyjnym wojewody śląskiego z niektórymi starostami odnośnie powoływania państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, informacja Ministra Zdrowia na temat dotacji przyznanych z tytułu przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę prawa handlowego zgodnie z przepisami ustawy o działalności leczniczej, a także informacja o realizacji przedsięwzięć uzgodnionych między stroną rządową i samorządową na początku roku.

Ze względu na obecność zaproszonych gości – Głównego Inspektora Sanitarnego, wiceminister Magdaleny Wilamowskiej, przedstawiciela wojewody śląskiego posiedzenie rozpoczęło się od dyskusji nad kompetencjami  wojewody w zakresie organizowania  konkursów na powiatowego inspektora sanitarnego. Przypominamy, że wojewoda śląski zdecydował się na bardzo kontrowersyjny krok – mimo że zgodnie z ustawą o Państwowej Inspekcji Sanitarnej państwowego powiatowego inspektora sanitarnego powołuje odpowiedni starosta, to w odniesieniu do inspektorów w Zawierciu i Bielsku-Białej postanowił samodzielnie przeprowadzić konkurs i narzucić staroście wybranego przez siebie kandydata. Spór kompetencyjny wynikł z rozbieżnej interpretacji przepisów prawa. Posiedzenie nie doprowadziło do zbliżenia stanowisk – strona rządowa i samorządowa pozostały przy swoim zdaniu. Sprawę ma natomiast przeanalizować Rządowe Centrum Legislacji. Warto dodać, że forum Zespołu Główny Inspektor Sanitarny Przemysław Biliński wykorzystał do wygłoszenia płomiennego apelu o budowę inspekcji sanitarnej jako administracji rządowej – bez wpływu samorządu na jej działalność. Nie uchroniło go to przed odwołaniem ze stanowiska w następnym dniu.

Przewidziane do rozpatrzenia na posiedzeniu Zespołu projekty aktów normatywnych nie budziły większych emocji.

Negatywną opinię Komisji Wspólnej otrzymał jedynie projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2013 roku. Był to przede wszystkim wyraz sprzeciwu zarówno wobec wzrostu owego wynagrodzenia w roku minionym w skali wyższej niż wynikało to z algorytmu, jak i samego algorytmu ustawowego – który mimo podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2012 roku znacznie przekraczającego realną stopę inflacji – nakazał w tym roku uwzględnić dodatkowy wzrost wynikający z faktu, iż inflacja realna była wyższa niż planowana

Pozostałe projekty zostały zaopiniowane pozytywnie. Były to:

·         projekt ustawy o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Pozytywna opinia była możliwa dzięki wycofaniu się Ministerstwa Zdrowia z zamiaru zniesienia możliwości pracy wolontariuszy w niektórych podmiotach leczniczych;

·         projekt  rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej   sprawie sposobu organizacji obsługi bibliotecznej w domach pomocy społecznej oraz sposobu współdziałania bibliotek publicznych w wykonywaniu tej obsługi. Uczyniono to przy braku przedstawicieli wnioskodawców; strona samorządowa wzięła jednak pod uwagę fakt, iż ze względu na opóźnienie resortu już w tej chwili w przedmiotowym obszarze występuje luka prawna i nie jest uzasadnione jej utrzymywanie;

·         projekt  rozporządzenia Ministra Zdrowia  w sprawie wykazu dziedzin pielęgniarstwa oraz dziedzin mających zastosowanie w ochronie zdrowia, w których może być prowadzona specjalizacja i kursy kwalifikacyjne. Zastrzeżono jedynie uzupełnienie uzasadnienia;

·         projekt  rozporządzenia  Ministra Zdrowia  sprawie opisu, minimalnej funkcjonalności oraz warunków organizacyjno-technicznych funkcjonowania Platformy Udostępniania On–Line Usług i Zasobów Cyfrowych Rejestrów Medycznych oraz Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępnienia ­Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych’

·         projekt  rozporządzenia w Ministra Zdrowia  sprawie minimalnych wymagań dla niektórych systemów teleinformatycznych funkcjonujących w ramach obsługi systemu informacji w ochronie zdrowia.

Interesujące dane zostały przedstawione przy omawianiu procesu przekształceń samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w spółki prawa handlowego na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej. Wynika z nich, że jak na razie względnie niewielka liczba samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej jest zaawansowana w procesie przekształcenia. Stwarza to zagrożenie dla wykorzystania środków przewidzianych w budżecie państwa na wsparcie przekształceń – chyba że działania zintensyfikują samorządy województw. W takim przypadku środków dla powiatów zwlekających z przekształceniem może zabraknąć.

Czw., 23 Sp. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski