Najbliższe posiedzenie Sejmu odbędzie się w czwartek i i piątek 25 i 26 stycznia. Głównym tematem będzie z pewnością uchwalenie tzw. konstytucji dla biznesu. Spraw samorządowych zaplanowano niewiele, będą miały charakter informacji dla posłów.
Konstytucja dla biznesu to marketingowe określenie pakietu trzech projektów ustaw. Kluczowa to Prawo przedsiębiorców tutaj. Ta ustawa ma dodatkowo ustawę z przepisami wprowadzającymi tutaj, zmieniającymi szczegóły w bardzo wielu aktach prawnych, także odnoszących się do funkcjonowania samorządu terytorialnego. Łącznie z uzasadnieniem i oceną skutków regulacji dokument liczy 388 stron. Pozostaje projekty z pakietu to: O Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców; O Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej; O zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W czwartek 25 stycznia komisja samorządu terytorialnego wysłucha informacji na temat aplikacji Źródło oraz funkcjonowania Centralnej Ewidencji Pojazdów. Z kolei posłowie z komisji edukacji zapoznają się z informacją Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli przeciwdziałania zaburzeniom psychicznym u dzieci i młodzieży. Do raportu NIK swoje stanowisko przedstawi MEN. Z punktu widzenia samorządowego interesujące mogą być również wspólne posiedzenia komisji rolnictwa i komisji ds. UE na temat wypracowania treści uchwały w sprawie stanowisko polskiego do negocjacji polityki rolnej Unii Europejskiej po roku 2020.
W czwartek również zbierze się podkomisja rozpatrująca senacki projekt nowelizacji ustawy o kierujących pojazdami. Treść proponowanej nowelizacji nie dotyczy co prawda spraw samorządowych (Senatowi chodzi o zniesienie dla osób niepełnosprawnych opłaty za praktyczną część egzaminu państwowego na prawo jazdy). Wspominamy o tej ustawie ze względu na propozycję inicjatywy legislacyjnej, jaką przyjął na ostatnim posiedzeniu Zarząd Związku Powiatów Polskich. W grudniu ubiegłego roku Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 18 ust. 2 pkt 2 ustawy o kierujących pojazdami, przewidujący pobranie opłaty ewidencyjnej i opłaty za wydanie nowego dokumentu prawa jazdy z powodu konieczności zmiany zawartych w nim danych jest niezgodny z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Skutkiem tego wyroku jest niemożność poboru opłat za wymianę prawa jazdy w sytuacji, gdy zmiana nazwy ulicy została dokonana uchwałą rady gminy (na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 13 ustawy o samorządzie gminnym). O ile właściwym do zmiany nazwy ulic jest rada gminy, o tyle sama gmina nie ponosi żadnych konsekwencji finansowych wymiany prawa jazdy. Płaci za nie powiat. W związku z powyższym zaproponowano dodanie w art. 18 ustawy o samorządzie gminnym ustępu w brzmieniu „Zmiana przez radę gminy nazwy nazw ulic i placów będących drogami publicznymi lub nazw dróg wewnętrznych w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, nie ma wpływu na ważność dokumentów zawierających nazwę dotychczasową.”
Źródło: sejm.gov.pl