W Dzienniku Ustaw pojawiła się ustawa o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych. Ma ona w założeniu uprościć kwestie proceduralne.
Pod pozycją nr 1235 w Dzienniku Ustaw ukazała się, uchwalona przez parlament 5 sierpnia 2025 r., ustawa o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych. Określa ona zasady certyfikacji, jej zakres, warunki i tryb jej udzielania oraz okres ważności; zasady posługiwania się certyfikatem wykonawcy zamówień publicznych, gromadzenia w systemie teleinformatycznym danych dotyczących certyfikacji oraz akredytacji podmiotów udzielających certyfikacji. Głównym założeniem jest ułatwienie wykonawcom udziału w przetargach, którzy posługując się certyfikatem w określonym zakresie, będą mogli szybko potwierdzać zdolność lub braku podstaw do wykluczenia z przetargu. Certyfikat pozwoli zamawiającemu ominąć procedury weryfikacyjne.
Z udzielenia certyfikacji domniemywa się, że wykonawca nie podlega wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia lub że jest zdolny do należytego wykonania zamówienia publicznego, w zakresie potwierdzonym certyfikacją i przez okres, na który certyfikacja została udzielona. Certyfikatu będą udzielać wyspecjalizowane podmioty na okres do trzech lat.