Wydano rozporządzenie dotyczące oceny ryzyka wystąpienia wypadków na drogach publicznych.
Minister Infrastruktury 28 maja 2024 r. wydał rozporządzenie w sprawie oceny ryzyka wystąpienia wypadków i dotkliwości ich skutków oraz kategorii bezpieczeństwa ruchu drogowego. Pojawiło się ono w Dzienniku Ustaw 7 czerwca, a wejdzie w życie 14 czerwca.
Wydanie tego aktu wykonawczego wynikało z art. 24mb ustawy o drogach publicznych.
Zgodnie z ustawą, zarządca drogi na drogach lub niektórych odcinkach wskazanych w ustawie, będących w użytkowaniu od co najmniej 3 lat, przeprowadza ocenę ryzyka, w ramach której ocenia parametry użytkowe i techniczne oraz stan techniczny dróg lub ich odcinków, a także ich wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Z oceny ryzyka zarządca drogi sporządza sprawozdanie, na które składają się w szczególności wyniki oceny ryzyka oraz syntetyczny opis przyjętych założeń do dokonanej oceny ryzyka wraz z ich uzasadnieniem i które należy wysłać co 5 lat do ministra infrastruktury.
Rozporządzenie określa metodę i sposób przeprowadzania oceny ryzyka; sposób przekazywania sprawozdania z oceny ryzyka do ministra właściwego do spraw transportu; zawartość i sposób prezentacji wyników oceny ryzyka w sprawozdaniu z oceny ryzyka, a także kategorie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Jak określono w rozporządzeniu - ocenę ryzyka dokonuje się dwoma metodami: reaktywną – opartą na analizie występowania wypadków drogowych; oraz proaktywną – opartą na analizie parametrów technicznych drogi i jej otoczenia.
W celu przeprowadzenia oceny ryzyka drogi dzieli się na wyszczególnione w rozporządzeniu segmenty. Szczegółową metodykę sposobu przeprowadzenia ocen ryzyka w obu metodach, w tym segmentację, zbieranie danych i obliczanie poziomu bezpieczeństwa wraz z przyporządkowaniem do właściwej klasy bezpieczeństwa określają załączniki do rozporządzenia.
Akt prawny ustanawia też pięć kategorii bezpieczeństwa ruchu drogowego:
- bezpieczna;
- stosunkowo bezpieczna;
- średnio bezpieczna;
- umiarkowanie niebezpieczna;
- niebezpieczna.