Do Ministerstwa Edukacji skierowano interpelację poselską w sprawie organizacji i realizacji wybranych zagadnień z szeroko pojętej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach średnich.
W wystąpieniu zwrócono się do resortu z trzema pytaniami:
- Czy resort przewiduje zmianę algorytmu wyliczającego wymiar etatu dla pedagoga szkolnego, pedagoga specjalnego i psychologa w najbliższym czasie w szkołach ponadpodstawowych?
- Czy ministerstwo pracuje nad zwiększeniem środków finansowych dla organów prowadzących szkoły ogólnodostępne na etaty dla specjalistów?
- Jakie działania zamierza podjąć resort w celu pełnego zabezpieczenia specjalnych potrzeb edukacyjnych młodzieży w szkołach średnich?
Odpowiedzi udzielała Izabela Ziętka, podsekretarz stanu w MEN. Po wprowadzeniu wskazującym na stan zatrudnienia specjalistów po ustawowych zmianach w tym zakresie, pani minister dodała, że trwają kontrole prowadzone w ramach nadzoru pedagogicznego przez kuratorów oświaty w zakresie realizacji ww. przepisów. Wyniki kontroli zostaną przeanalizowane pod kątem ewentualnej potrzeby zmiany obecnego brzmienia przepisów.
Odnosząc się do kwestii finansowych, pani minister przywołała jedynie wysokości kwot, które już dotychczas w ramach części oświatowej subwencji ogólnej przekazywane były na dofinansowanie etatów specjalistów w szkołach ogólnodostępnych oraz przywołała kwoty wynikające z algorytmu podziału subwencji dedykowane pomocy psychologiczo-pedagogicznej, na zadania pozaszkolne, czy na kształcenie specjalne.
W aspekcie planowanych przez MEN działań Izabela Ziętka wskazała, że w Ministerstwie Edukacji Narodowej kontynuowane są prace nad stworzeniem
systemowych rozwiązań na rzecz podnoszenia jakości wsparcia dla wszystkich dzieci i uczniów.
Główne obszary prac dotyczą:
- stworzenia i wdrożenia zintegrowanego międzyresortowego systemu wsparcia dzieci, uczniów i rodzin, w tym wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny, który zakłada:
- zmianę sposobu oceny potrzeb dzieci i uczniów oraz udzielania na tej podstawie wsparcia oraz oceny jego jakości (ocena funkcjonalna),
- nowy sposób finansowania potrzeb edukacyjnych uczniów oparty na wynikach oceny funkcjonalnej, a nie orzeczeniach; bardziej trafne adresowanie środków,
- koordynację współpracy międzysektorowej na poziomie powiatu;
- umocowania w prawie nowej roli szkół i placówek specjalnych (specjalistyczne centra wspierające edukację włączającą), polegającej na współpracy z przedszkolami i szkołami ogólnodostępnymi;
- wdrożenia superwizji dla nauczycieli i specjalistów.
Źródło: www.sejm.gov.pl