We wtorek, 6 października, odbyło się krótkie posiedzenie Zespołu ds. Systemu Finansów Publicznych Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Spotkanie w całości poświęcone było opiniowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (UD477).
Celem aktu jest wydłużenie okresu niekarania podatników za wystawianie faktur poza KSeF do 31 grudnia 2027 r., poprawienie błędów legislacyjnych w przepisach dot. KSEF oraz przedłużenie funkcjonowania mechanizmu odwrotnego obciążenia podatkiem w odniesieniu do gazu w systemie gazowym, energii elektrycznej i usług w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych do 30 czerwca 2030 r.
– Kary nie są stosowane od początku wprowadzenia systemu, czyli do końca tego roku przedsiębiorcy, w założeniu, mieli czas na to, aby dostosować się w swoich systemach do naszych, określonych w przepisach, warunków i warunków technicznych. Niemniej zbiega się to w czasie z terminem takim, że część podmiotów, zwłaszcza małych, miała dobrowolny KSeF – miała możliwość wystawiania faktur w systemie, ale jeśli nie przekroczyły te faktury kwoty 10 000 zł brutto w ciągu miesiąca, to te podmioty nie muszą stosować tego systemu obowiązkowo. Tak samo, też do końca bieżącego roku, została przewidziana możliwość wystawiania faktur z kas rejestrujących. To też taki okres przejściowy. I ta pula podmiotów generalnie wchodzi w obowiązkowy system od 1 stycznia. W związku z tym to utrzymanie odroczenia kar jest między innymi z myślą właśnie o tych najmniejszych podmiotach, aby dać im równe zasady w zakresie wdrożenia systemu, jeżeli jeszcze by tego nie uczynili, choć generalnie statystyki pokazują nam, że jest grono podmiotów, które jednak – mimo braku tego obowiązku – stosują system, ze względu na to, że jest to ogólnie w takim ekosystemie przedsiębiorców dość korzystne, biorąc pod uwagę ujednolicenie standardów wymiany dokumentów. Natomiast biorąc też pod uwagę, że ten system jest stosowany już od lutego, a dla większości podmiotów od kwietnia tego roku, to dalsze odroczenie kar w odniesieniu do całej populacji podatników powinno być też w pewien sposób dodatkowo wzmocnione takim wsparciem ze strony organów, ale takim bardziej też prewencyjnym. W związku z tym, w okolicznościach dalszego odroczenia tych przepisów, została wskazana na poziomie uzasadnienia, ze względu na to, że regulacje prawne już istnieją, taka okoliczność, że jeżeli podatnicy nie będą respektowali tych przepisów w zasadzie lub wykonywali jakieś błędy związane ze stosowaniem systemu, to organy będą się indywidualnie kontaktowały z takimi podatnikami, aby wesprzeć ich w tym procesie. Natomiast gdyby się okazało, że będzie to w jakiś sposób uporczywe działanie po stronie podatników, to oczywiście, biorąc pod uwagę cel tego systemu, organy też będą weryfikowały rozliczenia tych podmiotów, które by pomijały system. Oczywiście mówimy o przyszłym roku – wyjaśniła Anna Mytyk z Ministerstwa Finansów.
Ponieważ korporacje samorządowe nie miały zastrzeżeń do projektu, upoważniony przez KWRiST Zespół wydał pozytywną opinię wiążącą do aktu.