Minister Infrastruktury podniesie opłaty za wydanie dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami. To pierwsza taka zmiana od ponad 12 lat. Radość samorządów jest jednak połowiczna.
W czwartek, 11 grudnia, odbyło się posiedzenie Zespołu ds. Infrastruktury, Urbanistyki i Transportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Projekt vs. realia
Ważnym punktem obrad był projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości opłat za wydanie dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami.
Resort proponuje waloryzację opłat za wydanie prawa jazdy i międzynarodowego prawa jazdy o średnioroczne wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem za lata 2023 i 2024, czyli o ok. 15,5%. Wysokość opłat ma się kształtować następująco: 115,50 zł za prawo jazdy (dotychczas 100 zł); 40,50 zł za międzynarodowe prawo jazdy (dotychczas 35 zł).
Proponowane rozwiązanie nie satysfakcjonuje samorządów. Związek Powiatów Polskich przedstawił pisemnie szerokie uzasadnienie takiego stanowiska oraz postulat urealnienia i podwyższenia wysokości opłat. Jak argumentuje Organizacja, proponowane w projekcie kwoty nie uwzględniają faktycznych realiów, łącznej wysokości inflacji w okresie od ostatniej zmiany stawek do chwili obecnej, stosunku zakładanych kwot w odniesieniu do wysokości minimalnego wynagrodzenia, a przede wszystkim kosztochłonności usługi wydawania wspomnianych dokumentów przez starostwa.
Zdaniem ZPP opłaty powinny być rokrocznie waloryzowane o wskaźnik waloryzacji średniego wynagrodzenia w gospodarce narodowej i – zgodnie z przeprowadzonymi wyliczeniami – powinny wynosić: w przypadku prawa jazdy 276,79 zł, a w przypadku międzynarodowego prawa jazdy 101,06 zł. Proponuje zatem podwyższenie stawek do kolejno kwot: 200 zł (z uwagi na ograniczenia ustawowe) oraz 100 zł.
Ponieważ do momentu posiedzenia pismo z uwagą Organizacji nie dotarło do przedstawicieli Ministerstwa, resort odpowie na nie pisemnie do 16 grudnia.
Transport zbiorowy i most w Nowakowie
Związek Powiatów Polskich zwrócił się z prośbą o informacje na temat stanu prac nad projektem nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, do którego zostały zgłoszone istotne uwagi oraz sprawy związanej z problematyką statusu prawnego mostu w Nowakowie nad rzeką Elbląg.
– Ten temat był już przez nas kilkukrotnie poruszany. Mieliśmy otrzymać jakieś ustosunkowanie się do niego, a dotychczas tak się nie stało. Dlatego też ponownie zwracam się z prośbą do Ministerstwa o odpowiedź i wyjaśnienie wszystkich poruszonych przez nas kwestii – mówił Mateusz Jabłoński.
Ponieważ w tym punkcie obrad nie było osób kompetentnych do udzielenia odpowiedzi, przedstawiciele strony rządowej ustosunkują się do podnoszonych kwestii na piśmie, do 16 grudnia.
Inne sprawy poruszone na posiedzeniu
W sprawach różnych podniesiony został także temat narastającego problemu nielegalnego przekształcania budynków jednorodzinnych w obiekty zakwaterowania zbiorowego oraz potrzeby podjęcia działań legislacyjnych w tym zakresie.
4 grudnia współprzewodniczący strony samorządowej KWRiST wystosował do Ministra Finansów i Gospodarki Andrzeja Domańskiego pismo, w którym wskazał na trudności organów nadzoru budowlanego oraz inne praktyczne bariery, które uniemożliwiają skuteczne przeciwdziałanie zjawisku nielegalnego przekształcania domów jednorodzinnych w obiekty zbiorowego zamieszkania.
Na posiedzeniu przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury oraz Ministerstwa Rozwoju i Technologii zapewnili, że problem jest im znany i aktualnie współpracują przy poszukiwaniu jego rozwiązania. M.in. w kolejnej nowelizacji Prawa budowlanego należy spodziewać się zmiany definicji budynku zamieszkana zbiorowego. Być może pod koniec stycznia odbędzie się spotkanie w tym zakresie.
Temat będzie kontynuowany.
Zespół wydał pozytywną opinię wiążącą do projektu:
- rozporządzenia Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie finansowego wsparcia udzielanego na realizację niektórych przedsięwzięć mieszkaniowych.
Konieczność wydania dokumentu wynika ze zmian w ustawie z dnia 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu niektórych przedsięwzięć mieszkaniowych, która wprowadza do rządowego programu wsparcia budownictwa socjalnego i komunalnego możliwość sfinansowania budowy i remontu powierzchni zaspokajających potrzeby mieszkaniowe studentów.
Związek Powiatów Polskich zgłosił dwie uwagi do projektu, które nie zostały uwzględnione.
- uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Rządowy Program wsparcia zadań zarządców infrastruktury kolejowej, w tym w zakresie utrzymania i remontów, do 2028 roku”.
Celem projektu uchwały jest przede wszystkim objęcie dofinansowaniem w ramach „Rządowego programu wsparcia zadań zarządców infrastruktury kolejowej, w tym w zakresie utrzymania i remontów, do 2028 roku” zarządcy infrastruktury CARGOTOR sp. z o.o. oraz rozszerzenie Programu o nowy podmiot – Pomorską Kolej Metropolitalną S.A.
Związek Powiatów Polskich zgłosił jedną uwagę do projektu, która nie została uwzględniona.
Zespół zarekomendował pozytywną opinię do projektu:
- raportu o pomocy publicznej w Polsce udzielonej przedsiębiorcom w 2024 roku (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów);
- rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie granicy portu morskiego w Łebie, dotyczącego wyznaczenia nowych granic portu morskiego w Łebie, co umożliwi wykonanie inwestycji związanej z planowanym przystosowaniem portu w Łebie do obsługi serwisowej farm wiatrowych.
Na wniosek Ministerstwa Infrastruktury z porządku obrad zdjęty został projekt ustawy o zmianie ustawy o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m oraz ustawy o bezpieczeństwie morskim (UD 305).