W czwartek, 21 sierpnia, odbyło się krótkie posiedzenie Zespołu ds. Międzynarodowych, Unii Europejskiej i Polityki Regionalnej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Zespół zarekomendował pozytywne opinie do czterech projektów.
Pierwszy kamień milowy
Jednym z omawianych dokumentów był projekt ustawy o wdrażaniu Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Projektowana ustawa służy realizacji inwestycji A2.7.1 ujętej w KPO, skutkującej nadaniem pełnej operacyjności Funduszowi Bezpieczeństwa i Obronności, którego celem jest skierowanie strumienia środków z części pożyczkowej KPO na dokapitalizowanie spółki specjalnego przeznaczenia utworzonej przez Bank Gospodarstwa Krajowego, która to następnie będzie udzielała wsparcia na cele wynikające z opisu inwestycji A2.7.1.
Projekt realizuje pierwszy z kamieni milowych (A12L) tej inwestycji, który polega na wprowadzeniu do polskiego porządku prawnego aktu prawnego w randze ustawy, uwzględniającego elementy zawarte w opisie inwestycji A2.7.1: Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności.
– Jeśli chodzi o to, czego dotyczy projektowana ustawa i ta sekwencja kamieni milowych, które mają zrealizować Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności, to może warto jest przypomnieć, że ta inwestycja skonstruowana jest w taki sposób, że faktyczne wykorzystanie środków alokowanych na Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności nie będzie ograniczony tymi ramami czasowymi dla realizacji KPO, czyli do końca sierpnia 2026 roku. Natomiast w tym terminie Polska powinna przygotować ramy prawne dla funkcjonowania tego Funduszu, czym obecnie się zajmujemy, oraz zasilić tę spółkę specjalnego przeznaczenia alokacją przeznaczoną na Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności – mówił przedstawiciel strony rządowej. – Następnie ta spółka, ustanowiona zgodnie z projektowanymi przepisami, będzie realizowała cele inwestycji A2.7.1 ze środków na nią alokowanych i wniesionych na kapitał własny tej spółki przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Natomiast tu już nie ma, mówiąc kolokwialnie, takiej presji na faktyczne wydatkowanie tych środków w terenie. Wydaje się, że w tych ramach czasowych, które są dla realizacji KPO, możliwym będzie ustanowienie instrumentarium prawnego, postawienie tej spółki, zasilenie jej środkami i umożliwienie działalności. A to są wymagania, które Polska powinna zrealizować, aby tę inwestycję pozytywnie rozliczyć z Komisją Europejską i uzyskać płatność na dalsze funkcjonowanie tej spółki i udzielanie wsparcia na obszary określone w treści tej inwestycji.
Strona samorządowa nie zgłosiła uwag. Projekt był kierowany również do rozpatrzenia przez Zespół ds. Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Obywateli.
Pomoc de minimis w obszarze telekomunikacyjnym
W agendzie spotkania znalazł się także projekt rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie udzielania pomocy de minimis na rozwój infrastruktury szerokopasmowej i wsparcie przedsiębiorców telekomunikacyjnych ze środków instrumentów finansowych podlegających ponownemu wykorzystaniu.
Rozporządzenie określa zasady udzielania pomocy de minimis w formie instrumentów finansowych, tj. pożyczek szerokopasmowych przeznaczonych na pożyczkę inwestycyjną lub pożyczkę obrotową, przyznawanych ostatecznym odbiorcom na preferencyjnych warunkach lub na warunkach rynkowych, w zależności od dostępności limitów pomocy de minimis, dla przedsiębiorców telekomunikacyjnych oraz jednostek samorządu terytorialnego wykonujących działalność w zakresie telekomunikacji. Obszar wsparcia to inwestycje przyczyniające się do zapewnienia powszechnego dostępu do Internetu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, tj. na budowę, rozbudowę, przebudowę infrastruktury szerokopasmowej, w tym budowę przyłączy do istniejącej już infrastruktury szerokopasmowej, jak również wsparcie działalności przedsiębiorców oraz JST działających w sektorze telekomunikacji.
Związek Powiatów Polskich nie zgłaszał zastrzeżeń do projektu. Resort uwzględnił natomiast dwie uwagi sygnalizowane przez Związek Województw RP (województwo dolnośląskie). Projekt był rozpatrywany również przez Zespół ds. Społeczeństwa Informacyjnego, który zarekomendował pozytywną opinię.
Inne sprawy poruszone na posiedzeniu
Zespół bezdyskusyjnie zarekomendował pozytywne opinie do projektów rozporządzeń, które są skutkiem nowelizacji przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 2021 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2022–2027, tj.:
- projektu rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej zmieniającego rozporządzenie w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej ze środków Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji w ramach programów regionalnych na lata 2021–2027 oraz
- projektu rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej zmieniającego rozporządzenie w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej w ramach programów regionalnych na lata 2021–2027.
W toku dyskusji ustalono, że na kolejnym posiedzeniu Zespołu poruszone zostaną kwestie: zielonej transformacji miast i funduszy z KPO, wdrażania Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji oraz środków unijnych (centralizacja/decentralizacja funduszu).