Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Jak MAC będzie w tym roku współpracował z samorządem terytorialnym?

Samorząd terytorialny stanowi integralną część administracji publicznej. Jest też podstawowym podmiotem wykonującym zadania publiczne. Dlatego zamierzamy podnieść jego rangę w zarządzaniu publicznym – zapowiedział Michał Boni na posiedzeniu plenarnym Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego 22 lutego. Prezentujemy poniżej materiał Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji dotyczący listy priorytetów samorządowych tego resortu. 

Po ponad 20 latach od wprowadzenia samorządu terytorialnego stoimy przed zadaniem przeprowadzenia rzetelnej i systemowej debaty na temat kondycji ustrojowej samorządu. Skuteczne i sprawne zarządzanie usługami publicznymi wymaga też systematycznej współpracy pomiędzy szczeblem rządowym i samorządowym, dlatego zamierzamy:

  • Systematycznie (co kwartał) prowadzić konsultacje z korporacjami samorządowymi na temat bieżącego funkcjonowania;
  • MAC chce być rzecznikiem jednostek samorządu terytorialnego w rządzie, chcielibyśmy, by samorząd stał się rzecznikiem reform w kraju;
  • Chcemy tak planować reformy, by były realistyczne pod kątem możliwości finansowych budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego.

Komisja Rządu i Samorządu Terytorialnego powinna być forum systemowych debat

Te debaty już się zaczęły. W styczniu rozmawialiśmy o ochronie zdrowia, dziś – o finansach publicznych. Kolejne plany:

  • Marzec – Karta Nauczyciela/system edukacji
  • Kwiecień – pomoc społeczna
  • Maj – zarządzanie drogami publicznymi
  • Czerwiec – informatyzacja administracji/ ePUAP

Samorząd w sprawnym państwie

MAC odpowiada za realizację strategii Sprawne Państwo. Tym samym bierze na siebie odpowiedzialność za:

  • doskonalenie ustroju terytorialnego (tj. zwiększenia efektywności realizacji zadań publicznych i usprawnienie mechanizmów współpracy między jednostkami samorządu terytorialnego).
  • racjonalny podział terytorialny państwa (i ocenę skuteczności działań urzędów oraz zwiększenie zachęt do łączenia w większe jednostki samorządowe)

XXI wiek należy do metropolii

Obszary metropolitalne są podstawowymi ośrodkami wzrostu, co wynika także z rządowych dokumentów strategicznych.

W związku z tym zamierzamy:

  • Przeprowadzić debatę i wypracować rozwiązania ustrojowe dotyczące obszarów metropolitalnych (przygotowanie zielonej księgi);
  • Razem z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego podjąć działania na rzecz wprowadzenia Krajowej Polityki Miejskiej.

Nowoczesne narzędzia – dla obywateli

Efektywne dostarczanie usług publicznych wymaga zastosowania nowoczesnych narzędzi zarządzania publicznego. W tym celu należy:

  • wprowadzić zmiany w statystyce publicznej umożliwiające połączenie zasobów informacji;
  • zbierać ekspertyzy i działania analityczne dotyczące najważniejszych problemów jednostek samorządu terytorialnego;
  • przeprowadzić debatę na temat standaryzacji usług i zwiększenia swobody wykonywania zadań publicznych;
  • przejść na działania partycypacyjne w wykonywaniu usług publicznych.

Administracji publicznej nie da się informatyzować bez współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego

W związku z tym zamierzamy:

  • Wprowadzić jasne zasady współpracy (linia współpracy) między administracją rządową i jst (w szczególności samorząd województwa i duże ośrodki miejskie) w zakresie informatyzacji;
  • Przeprowadzić audyt usług publicznych wykonywanych za pomocą internetu i usprawnić funkcjonowanie ePUAPu;
  • Wprowadzić przedstawiciela jednostek samorządu terytorialnego do Rady Informatyzacji;
  • Zaangażować jednostki samorządu terytorialnego w rozwój społeczeństwa informacyjnego (np. Latarnik Polski Cyfrowej).

Finanse samorządów

Realizacja zasady decentralizacji władzy wymaga większej swobody finansowej jednostek samorządu terytorialnego. Potrzebne jest:

  • Uelastycznienie wydatków jednostek samorządu terytorialnego;
  • Zmiana w prawie umożliwiająca oszczędności np. w zamówieniach publicznych;
  • Szukanie nowych źródeł dochodów samorządów bez pogorszenia sytuacji budżetowej państwa;
  • Przygotowanie i poprowadzenie pilotażowego programu dotyczącego budżetu partycypacyjnego – chodzi o zwiększenie udziału społeczności lokalnej w procesie przygotowywania budżetu.

Źródło: www.mac.gov.pl

Czw., 23 Lt. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski