Samorząd terytorialny stanowi integralną część administracji publicznej. Jest też podstawowym podmiotem wykonującym zadania publiczne. Dlatego zamierzamy podnieść jego rangę w zarządzaniu publicznym – zapowiedział Michał Boni na posiedzeniu plenarnym Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego 22 lutego. Prezentujemy poniżej materiał Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji dotyczący listy priorytetów samorządowych tego resortu.
Po ponad 20 latach od wprowadzenia samorządu terytorialnego stoimy przed zadaniem przeprowadzenia rzetelnej i systemowej debaty na temat kondycji ustrojowej samorządu. Skuteczne i sprawne zarządzanie usługami publicznymi wymaga też systematycznej współpracy pomiędzy szczeblem rządowym i samorządowym, dlatego zamierzamy:
- Systematycznie (co kwartał) prowadzić konsultacje z korporacjami samorządowymi na temat bieżącego funkcjonowania;
- MAC chce być rzecznikiem jednostek samorządu terytorialnego w rządzie, chcielibyśmy, by samorząd stał się rzecznikiem reform w kraju;
- Chcemy tak planować reformy, by były realistyczne pod kątem możliwości finansowych budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego.
Komisja Rządu i Samorządu Terytorialnego powinna być forum systemowych debat
Te debaty już się zaczęły. W styczniu rozmawialiśmy o ochronie zdrowia, dziś – o finansach publicznych. Kolejne plany:
- Marzec – Karta Nauczyciela/system edukacji
- Kwiecień – pomoc społeczna
- Maj – zarządzanie drogami publicznymi
- Czerwiec – informatyzacja administracji/ ePUAP
Samorząd w sprawnym państwie
MAC odpowiada za realizację strategii Sprawne Państwo. Tym samym bierze na siebie odpowiedzialność za:
- doskonalenie ustroju terytorialnego (tj. zwiększenia efektywności realizacji zadań publicznych i usprawnienie mechanizmów współpracy między jednostkami samorządu terytorialnego).
- racjonalny podział terytorialny państwa (i ocenę skuteczności działań urzędów oraz zwiększenie zachęt do łączenia w większe jednostki samorządowe)
XXI wiek należy do metropolii
Obszary metropolitalne są podstawowymi ośrodkami wzrostu, co wynika także z rządowych dokumentów strategicznych.
W związku z tym zamierzamy:
- Przeprowadzić debatę i wypracować rozwiązania ustrojowe dotyczące obszarów metropolitalnych (przygotowanie zielonej księgi);
- Razem z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego podjąć działania na rzecz wprowadzenia Krajowej Polityki Miejskiej.
Nowoczesne narzędzia – dla obywateli
Efektywne dostarczanie usług publicznych wymaga zastosowania nowoczesnych narzędzi zarządzania publicznego. W tym celu należy:
- wprowadzić zmiany w statystyce publicznej umożliwiające połączenie zasobów informacji;
- zbierać ekspertyzy i działania analityczne dotyczące najważniejszych problemów jednostek samorządu terytorialnego;
- przeprowadzić debatę na temat standaryzacji usług i zwiększenia swobody wykonywania zadań publicznych;
- przejść na działania partycypacyjne w wykonywaniu usług publicznych.
Administracji publicznej nie da się informatyzować bez współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego
W związku z tym zamierzamy:
- Wprowadzić jasne zasady współpracy (linia współpracy) między administracją rządową i jst (w szczególności samorząd województwa i duże ośrodki miejskie) w zakresie informatyzacji;
- Przeprowadzić audyt usług publicznych wykonywanych za pomocą internetu i usprawnić funkcjonowanie ePUAPu;
- Wprowadzić przedstawiciela jednostek samorządu terytorialnego do Rady Informatyzacji;
- Zaangażować jednostki samorządu terytorialnego w rozwój społeczeństwa informacyjnego (np. Latarnik Polski Cyfrowej).
Finanse samorządów
Realizacja zasady decentralizacji władzy wymaga większej swobody finansowej jednostek samorządu terytorialnego. Potrzebne jest:
- Uelastycznienie wydatków jednostek samorządu terytorialnego;
- Zmiana w prawie umożliwiająca oszczędności np. w zamówieniach publicznych;
- Szukanie nowych źródeł dochodów samorządów bez pogorszenia sytuacji budżetowej państwa;
- Przygotowanie i poprowadzenie pilotażowego programu dotyczącego budżetu partycypacyjnego – chodzi o zwiększenie udziału społeczności lokalnej w procesie przygotowywania budżetu.
Źródło: www.mac.gov.pl