Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Dwa Zespoły Zdrowia na przełomie września i października

Dwa Zespoły Zdrowia na przełomie września i października fotolia.pl

Koło ratunkowe dla szpitali, wzrost wycen w internie, na SOR-ach i izbach przyjęć, konkursy w ramach Funduszu Medycznego, stan prac nad nową wersją ustawy o modernizacji i poprawie efektywności szpitalnictwa oraz Program e-zdrowia były tematami dwóch ostatnich posiedzeń Zespołu Zdrowia i Polityki Społecznej KWRiST.

29 września 2022 obyło się dodatkowe wrześniowe spotkanie Zespołu ds. Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej. Głównym tematem spotkania była sytuacja szpitali w związku z koniecznością realizacji podwyżek. Jeszcze przed spotkaniem Związek Powiatów Polskich wystosował listę pytań (dostępna tutaj). Przedstawiciele resortu nie do wszystkich byli w stanie się odnieść wskazując, że bardziej precyzyjne odpowiedzi będą możliwe po 30 września (to jest data graniczna w odniesieniu do której będzie wyliczany dla szpitali poziom niedofinansowania kontraktu do 16%). Ustalono, że szczegółowe odpowiedzi zostaną przekazane na piśmie. Przedstawiciel Związku Powiatów Polskich zwrócił uwagę, że docenia fakt, że instrument pomocowy się pojawił ale zastrzeżenia nadal budzi to, że zadziała on z mocą od 1 września (pierwotnie MZ zapowiadał, że będzie to 1 październik), a nie od 1 lipca, czyli od miesiąca, kiedy szpitale muszą wypłacać wynagrodzenia w podwyższonej wysokości. Druga wątpliwość dotyczyła tego, że każda podwyżka wyceny świadczeń (na zasadzie 1 do 1) będzie redukowała wysokość środków przekazanych w ramach instrumentu pomocowego. W konsekwencji w szpitalach, które na przełomie lipca i sierpnia dostały podwyżkę kontraktów na niskim poziomie, sytuacją będzie się pogarszać. Przy takim mechanizmie, przy prognozowanej inflacji na poziomie 20%, szpitale te w praktyce nie będą mogły liczyć na realny wzrost kontraktu. Minister Miłkowski odpowiedział, że resort będzie analizował sytuację w tym obszarze.

Kolejnym tematem był Fundusz Medyczny. Przedstawiciele resortu przekazali informację, że wyniki konkursu dotyczące pediatrii zostaną ogłoszone 3 października (lista rankingowa dostępna jest tutaj). Nie sposób nie zauważyć, że na liście do dofinansowania znalazły się przede wszystkim Instytuty podległe MZ i szpitale uniwersyteckie. MZ zapowiedział, że kolejne konkursy będą ogłaszane jeszcze w 2022 r.

Kolejnym tematem był projekt ustawy o modernizacji i poprawie efektywności szpitalnictwa. Ministerstwo potwierdziło, że projekt ulegnie istotnym modyfikacjom, że nie powstanie Agencja Rozwoju Szpitalnictwa, a niektóre z dedykowanych pierwotnie dla Agencji zadań będzie realizowało Ministerstwo Zdrowia. Nie będzie również przymusu powoływania nadzorców i zarządców. Plany rozwojowe i naprawczo-rozwojowe mają pozostać i będą stanowiły podstawę do ubiegania się o środki funduszu rozwoju szpitalnictwa.

Ostatnim tematem na wrześniowym posiedzeniu miał być projekt Programu Rozwoju e-Zdrowia. Ponieważ jednak odpowiedzi na uwagi oraz nowa wersja projektu zostały przesłane w dniu posiedzenia, a przedstawiciele resortu poinformowali, że Program ma zostać upubliczniony 7 października (taka była decyzja kierownictwa resortu), ustalono, że temat ten zostanie omówiony na kolejnym dodatkowym posiedzeniu Zespołu.

To dodatkowe posiedzenie Zespołu odbyło się 3 października. Na posiedzeniu liczne negatywne głosy zaprezentowali przedstawiciele województw, wskazując, że województwa (również dzięki dofinansowaniu ze środków europejskich) zrealizowały szereg projektów regionalnych poświęconych cyfryzacji usług i systemów ochrony zdrowia. Niektóre z projektów wciąż są w okresie trwałości. Projekty te odbywały się za wiedzą resortu, a tymczasem w przygotowanym projekcie programu odchodzi się od tej filozofii na rzecz centralizacji. Drugi problem na jaki zwróciła uwagę strona samorządowa, to zasugerowanie w programie, że świadczeniodawcy mają przeznaczać 2% swojego budżetu na cyfryzację, co wobec niedoszacowania kontaktów i braku wskazania w programie konkretnych środków na jego realizację z budżetu państwa wydawało się kuriozalne. Trzeci problem dotyczył kwestii finansowania działań wprost przewidzianych w programie. W dużej mierze jego realizacja miała być oparta o środki z KPO. Środki te przynajmniej na razie są zablokowane. Z tego względu Zespół ostatecznie zaopiniował projekt programu negatywnie.

Czw., 6 Prn. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel