Resort kultury przygotował projekt nowego rozporządzenia "w sprawie konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora instytucji kultury". Względem obecnie obowiązujących przepisów projekt zawiera modyfikacje dotyczące procedury ogłaszania konkursu: podania do publicznej wiadomości informacji o zamiarze ogłoszenia konkursu, obowiązkowych elementów tego ogłoszenia oraz jego adresatów, a także obowiązków komisji konkursowej. Nowelizację przepisów wykonawczych wymusiła zmiana ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
Konkursy na dyrektora są przeprowadzane obligatoryjnie w samorządowych instytucjach kultury określonych w wykazie ministra. Szacując skutki regulacji, wychodząc od jednostkowego kosztu publikacji obligatoryjnego ogłoszenia prasowego w wysokości 4,6 tys. zł, ministerstwo oszacowało wysokość łącznego, rocznego kosztu dla tych instytucji na ok. 420 tys. zł. Natomiast fakultatywnie konkursy na dyrektorów mogą być ogłaszane w pozostałych samorządowych i rządowych instytucjach kultury. Procedura konkursowa w obu przypadkach może być taka sama, ponieważ organizator decydujący się na przeprowadzenie konkursu w instytucjach, w których nie jest on obligatoryjny, sam ustala procedurę. Z projektem oraz szeregiem uwag ze strony stowarzyszeń i instytucji kultury można zapoznać się tutaj.
Projekt będzie opiniowany przez zespól ds. edukacji, kultury, sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.