Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Ciąg dalszy dyskusji o placówkach publicznych

Ciąg dalszy dyskusji o placówkach publicznych fotolia.pl

Posiedzenie Zespołu Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST które odbyło się 23 września br. w Ministerstwie Edukacji Narodowej zostało zdominowane tematem placówek publicznych.

Na wstępie warto przypomnieć, że podczas sierpniowego posiedzenia tego Zespołu projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach został zdjęty z porządku obrad z uwagi na zbyt krótki termin na jego analizę oraz tematykę, która jest niezwykle istotna z punktu widzenia organów prowadzących takie placówki. Zdecydowano wówczas, że 8 września odbędzie się spotkanie robocze w siedzibie Rzecznika Praw Dziecka, na którym zostaną omówione uwagi do projektu rozporządzenia. Pod koniec sierpnia Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego upoważniła Zespół Edukacji do wydania opinii wiążącej do projektu podczas posiedzenia 23 września br. .

Spotkanie robocze w Rzecznika Praw Dziecka okazało się o tyle owocne, że jego efektem stało się uzgodnienie wielu kwestii merytorycznych m.in. wskazanie wprost że ukierunkowanie placówki np. na pomoc nieletnim w ciąży jest tylko wyborem fakultatywnym i powinno znaleźć odzwierciedlenie w statucie placówki. Ponadto zrezygnowano z zatrudnienia doradcy metodycznego na rzecz jedynie zapewnienia dostępu do takiego doradztwa w placówkach. Zdecydowano się także na jedynie zapewnienie dostępu do opieki medycznej tak jak ma to miejsce w szkołach. Pominięto zapisy o przyjmowaniu do placówek publicznych nieletnich z zaburzeniami psychicznymi tak, aby sądy nie traktowały MOW-ów jak podmiotów leczniczych dla takich nieletnich. Resort przywrócił także sprawowanie opieki nocnej przez jednego wychowawcę i jedną inną osobę, która nie musi być wychowawcą. Niestety nie poruszono kwestii definicji wychowanka MOW oraz zasad finansowania rozwiązań wprowadzonych w projekcie rozporządzenia.

Resort edukacji zobowiązał się, że przed posiedzeniem Zespołu Edukacji we wrześniu, prześle poprawioną wersję projektu rozporządzenia, uwzględniającą zmiany uzgodnione podczas spotkania roboczego. Niestety organizacje samorządowe nie otrzymały nowego projektu rozporządzenia. Dlatego też Zarząd Związku Powiatów Polskich 22 września przyjął stanowisko w sprawie wyrażenia negatywnej oceny do tego projektu z uwagi właśnie na nie omówienie kwestii definicji wychowanka MOW, zasad finansowania oraz braku partnerskiego traktowania przedstawicieli samorządów podczas pracy nad tym projektem (stanowisko ZPP dostępne jest tutaj).

Podczas posiedzenia Zespołu 23 września br. Pani Dyrektor w MEN J. Wrona omówiła uwagi merytoryczne do projektu i jak jego treść została zmieniona na skutek tych uwag. Natomiast Pan Dyrektor w MEN Grzegorz Pochopień odniósł się do stanowiska ZPP. Podniósł, że samorządy powiatowe otrzymują w subwencji oświatowej pokrycie wydatków na poziomie ok 95%. Ponadto wskazał, że rezygnacja z opieki w porze nocnej sprawowanej tylko przez wychowawcą już spowoduje obniżenie kosztów projektu rozporządzenia. Wskazał także, że samorządy otrzymują wystarczające środki a w wadze na Młodzieżowe Ośrodki Wychowawcze pozostaje dużo środków niewykorzystanych. Dyrektor Pochopień odniósł się także do definicji wychowanka MOW stwierdzając, że są dwie możliwości. Po pierwsze zmiana ustawy a po drugie zmiana w przyszłości omawianego projektu rozporządzenia i uznanie za wychowanka nieletniego już w momencie skierowania go do MOW. Jednak podkreślił, że są to rozwiązania możliwe do przygotowania dopiero w następnych latach.

Zastępca Dyrektora Biura ZPP Grzegorz Kubalski wyraził uznanie dla zaproponowanych zmian merytorycznych, jednakże zauważył, że z uwagi na fakt, iż na posiedzenie zespołu nie został przygotowany nowy projekt rozporządzenia jego opiniowanie jest utrudnione. Ustalono, że do 28 bm. projektodawcy prześlą ostateczną wersję projektu. Projekt zostanie zaopiniowany przez Zespół w trybie obiegowym w ciągu 48 godzin od jego otrzymania.

Ponadto Zespół zaopiniował pozytywnie:

  1. Projekt rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie dodatkowego wynagradzania pracowników instytucji kultury;
  2. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie konkursu na stanowisko dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i stanowisko dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej;
  3. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu podziału środków na wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli pomiędzy budżety poszczególnych województw, form doskonalenia zawodowego dofinansowywanych ze środków wyodrębnionych w budżetach organów prowadzących szkoły, wojewodów, ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz szczegółowych kryteriów i trybu przyznawania tych środków;
  4. Propozycje podziału kolejnej transzy 0,4% rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2015.

W sprawach różnych Współprzewodniczący Zespołu ds. Edukacji, Marek Olszewski zgłosił problem podręczników gimnazjalnych, m.in. do chemii, biologii, fizyki – które są przewidziane na 3 lata. Jak wskazał Pan Współprzewodniczący program jest różnie realizowany przez nauczycieli, może się więc zdarzyć, że uczeń będzie potrzebował podręcznik przez cały 3-letni okres nauki w gimnazjum i nie przekaże go uczniom z niższego rocznika. Ustalono, że sprawa zostanie skierowana na piśmie do Ministra Sławeckiego, który postara się rozwiązać ten problem.

W posiedzeniu z ramienia Związku Powiatów Polskich uczestniczyli: Zastępca Dyrektora Biura Grzegorz P. Kubalski, Katarzyna Liszka-Michałka oraz Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska.

Kolejne posiedzenie Zespołu ustalono na 15 października br. o godz. 10.00.

Pt., 25 Wrz. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka