Posiedzenie Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej i Środowiska w dniu 18 marca – podobnie jak posiedzenie lutowe – składało się z trzech części. Pierwsza część posiedzenia poświęcona została zagadnieniom problemowym – tym razem była to sprawa dotycząca gospodarki odpadami oraz perspektyw zmian w zakresie Prawa wodnego.
Druga część posiedzenia poświęcona była zaopiniowaniu poszczególnych projektów aktów normatywnych.
Najgorętsza dyskusja dotyczyła projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw. Andrzej Lubiatowski w imieniu Unii Metropolii Polskich wskazał, że proponowany kierunek nowelizacji jest sprzeczny z oczekiwaniami jednostek samorządu. Rezygnacja z wymogu uzyskiwania pozwolenia na budowę dla domów jednorodzinnych przy niezmienionym prawie planowania przestrzennego doprowadzi do pogłębienia się chaosu w zagospodarowaniu przestrzennym. Stanowisko to poparł przedstawiciel ZPP. Ostatecznie projekt został zaopiniowany negatywnie.
Decyzję co do projektu założeń projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw podejmie strona samorządowa. Wątpliwości są w tym przypadku związane z niewielkimi, ale jednak występującymi negatywnymi konsekwencjami finansowymi dla dochodów jednostek samorządu terytorialnego.
Z kolei projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geodezyjne i kartograficzne został zaopiniowany wstępnie pozytywnie. Konieczne jest bowiem przedyskutowanie pewnych zagadnień szczegółowych – ma to nastąpić w trybie roboczym.
Wbrew przypuszczeniom – opartym na liczbie uwag zgłoszonych przez poszczególne województwa – nie było problemów przy opiniowaniu projektu rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie warunków dostępu i korzystania z infrastruktury kolejowej. Wydaje się, że kluczowy wpływ miała tu nieobecność przedstawicieli Związku Województw RP.
Opinię wstępnie pozytywną otrzymał projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii – okazało się bowiem, że do sekretariatu Komisji Wspólnej nie dotarło pisemne odniesienie się do uwag zgłoszonych przez poszczególne korporacje. Na posiedzeniu możliwe zatem było jedynie przyjęcie do wiadomości deklaracji resortu, że starał się on odnieść maksymalnie życzliwie do podnoszonych kwestii.
Pozostałe projekty zostały bez większej dyskusji pozytywnie zaopiniowane. Były to:
1) projekt Polityki Konsumenckiej na lata 2014-2018;
2) projekt Polityki Konkurencji na lata 2014-2018;
3) projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie udzielania pomocy de minimis na uzyskanie certyfikatu wyrobu wymaganego na rynkach zagranicznych;
4) projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie udzielania pomocy de minimis na realizację niektórych przedsięwzięć w zakresie promocji i wspierania eksportu lub sprzedaży na Jednolitym Rynku Europejskim;
5) projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie udzielania pomocy de minimis na realizację branżowych projektów promocyjnych w zakresie eksportu lub sprzedaży na Jednolitym Rynku Europejskim;
6) projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie udzielania pomocy de minimis na realizacji przedsięwzięć wydawniczych promujących eksport lub sprzedaż na Jednolitym Rynku Europejskim;
7) projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie wzoru formularza do przekazywania informacji dotyczących naruszeń, w związku z którymi składano zapytania za pośrednictwem Krajowego Punktu Kontaktowego;
8) projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie danych i informacji, które przewoźnik drogowy jest obowiązany przekazywać do organu w związku z prowadzoną działalnością w zakresie przewozu drogowego;
9) projekt Strategii Rozwoju Polski Zachodniej do roku 2020 (w tym przypadku opinia jest wiążąca),
10) projekt rozporządzenia w sprawie wzoru zaświadczenia na przewozy drogowe na potrzeby własne oraz wypisu z tego zaświadczenia.
Z porządku obraz zdjęte natomiast zostały – ze względu na stan zaawansowania prac –
1) projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis;
2) projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie;
3) projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie gwarancji finansowej i jej ekwiwalentu dla obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych;
4) projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych,
przy czym w przypadku tych dwóch ostatnich projektów, ze względu na ich pilność, Zespół wystąpi do Komisji Wspólnej o uzyskanie prawa wydania opinii wiążącej.
Trzecia część dedykowana była zaopiniowaniu projektów kolejnych regionalnych programów operacyjnych – tym razem były to programy przesłane przez województwa: opolskie, dolnośląskie, kujawsko-pomorskie, warmińsko-mazurskie, podlaskie, świętokrzyskie i łódzkie. Jedynie projekt zgłoszony przez województwo kujawsko-pomorskie nie został zaopiniowany. Wynikało to z faktu, że do dnia posiedzenia nie udało się uzyskać porozumienia między Toruniem i Bydgoszczą w sprawie ZIT. Istnieje szansa, że nastąpi to przed posiedzeniem plenarnym – co umożliwiłoby ostateczne zamknięcie procedury opiniowania projektów programów operacyjnych na nowy okres programowania.