Zapewne to tylko przypadek, ale pierwszym projekt przesłany do zaopiniowania przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego przez nowe Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju dotyczy ułatwienia dla podmiotów prowadzących inwestycje kolejowe, przede wszystkim PLK S.A. – czyli tych, które w bieżącym okresie budżetowania Unii Europejskiej miały poważne problemy z absorpcją dostępnych środków.
Założenia przewidują ułatwienia zarówno administracyjne, jak i finansowe, w szczególności:
- skrócenie terminu na wydanie pozwolenie na budowę w zakresie inwestycji kolejowych – do 45 od złożenia wniosku o wydanie takiej decyzji;
- skrócenie terminu na uzupełnienie wniosku o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę linii kolejowych do 14 dni – pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania;
- zniesienie obowiązku wysyłania zawiadomienia o wydaniu decyzji dotychczasowym właścicielom lub użytkownikom wieczystym w przypadku nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym oraz nieruchomości, dla których w rejestrze gruntów i budynków jako właściciel jest uwidoczniona osoba zmarła. W takich przypadkach doręczenie ma nastąpić poprzez ogłoszenie;
- stworzenie prawnych możliwości czasowego korzystania z nieruchomości niezbędnych do dokonania przebudowy i modernizacji infrastruktury kolejowej. Ma to na celu uniknięcie konieczności wywłaszczenia i związanej z tym wypłaty odszkodowania;
- umożliwienie zarządcy linii kolejowych oraz jednostkom samorządu terytorialnego realizującym inwestycje kolejowe nieodpłatnego zajęcia terenu wód płynących i terenów dróg publicznych – zarówno na czas realizacji, jak i eksploatacji inwestycji kolejowych;
- nałożenia na Lasy Państwowe obowiązku nieodpłatnej wycinki drzew i krzewów znajdujących się na nieruchomościach objętych decyzją o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej.
Założenia zakładają również unormowanie sytuacji prawnej dróg równoległych do linii kolejowej oraz wiaduktów drogowych powstałych w wyniku modernizacji linii kolejowych. Regulacja proponuje, że zarząd nad powstałymi odcinkami dróg równoległych obejmuje właściwy zarządca niższej kategorii drogi, z zastrzeżeniem, iż na odcinku drogi równoległej od dwupoziomowego skrzyżowania do likwidowanego skrzyżowania z drogą wyższej kategorii, zarząd obejmuje właściwy zarządca tej drogi. Zarówno w odniesieniu do dróg jak i drogowych obiektów inżynierskich powstałych w wyniku modernizacji linii kolejowych z mocy prawa na rzecz Skarbu Państwa (reprezentowanego przez GDDKiA) albo właściwą jednostkę samorządu terytorialnego po upływie odpowiedniego czasu.
W celu promowania przewozów intermodalnych założenia przewidują również obowiązek wprowadzenia przez zarządcę infrastruktury kolejowej ulg w opłatach pobieranych od przewoźników dokonujących całopociągowych towarowych przewozów intermodalnych definiowanych jako przewozy w zwartych składach całopociągowych ładownych wagonów, które przy zmienia środka transportu nie będą wymagały przeładunku.
Założenia zakładają również wprowadzenie uprawnienia dla zarządcy dróg publicznych krzyżujących się z linią kolejową oraz dla dyrektora parku narodowego do opiniowania wniosku o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej.
Projekt założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw będzie opiniowany na najbliższym posiedzeniu Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska.