Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Tryb postępowania z telefonami do ratownictwa medycznego dokreślony

Dotychczasowa 6-letnia praktyka działania dyspozytorów medycznych wskazała, że tryb postępowania z przyjmowanymi zgłoszeniami nie jest w dostateczny sposób opisany prawnie. W związku z tym Minister Zdrowia opracował szczegółowe rozwiązania dotyczące sposobów postępowania dyspozytorów medycznych.

Zgodnie z projektem rozporządzenia ramowa procedura przyjmowania wezwań przez dyspozytora medycznego i dysponowania zespołami ratownictwa medycznego ma obejmować:

  1. odbiór powiadomienia o zdarzeniu przekazanego przez osobę dzwoniącą za pośrednictwem numeru alarmowego;
  2. poinformowanie osoby dzwoniącej o miejscu odbioru powiadomienia;
  3. przeprowadzenie w sposób spokojny i zdecydowany krótkiej rozmowy telefonicznej z osobą dzwoniącą,, mającej na celu uzyskanie informacji o miejscu zdarzenia, rodzaju zdarzenia, liczbie osób, u których podejrzewa się stan nagłego zagrożenia zdrowotnego, danych tych osób (w miarę możliwości imię, nazwisko, płeć i wiek), danych osoby dzwoniącej i ich ewentualnego stopnia pokrewieństwa wobec osoby zagrożonej, a także przeprowadzenie wywiadu medycznego obejmującego informacje o stanie zdrowia osoby w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego’
  4. przekazanie osobie dzwoniącej informacji o zadysponowaniu zespołem ratownictwa medycznego, albo w razie stwierdzenia braku stanu nagłego zagrożenia zdrowotnego – o odmowie zadysponowania zespołu ratownictwa medycznego z podaniem przyczyn odmowy i zaleceń odnośnie dalszego postępowania;
  5. w razie konieczności utrzymywanie stałego kontaktu z osobą dzwoniącą będącą na miejscu zdarzenia i udzielanie jej niezbędnych instrukcji w zakresie sposobu udzielania pierwszej pomocy osobie w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego przed przyjazdem zespołu ratownictwa medycznego;
  6. ustalenie priorytetu wysłania zespołu ratownictwa medycznego na podstawie przeprowadzonego wywiadu medycznego (kod alarmowy – niezbędny natychmiastowy wyjazd zespołu ratownictwa medycznego, kod pilny – niezbędny wyjazd najbliższego miejscu zdarzenia, wolnego zespołu ratownictwa medycznego);
  7. zadysponowanie właściwym zespołem ratownictwa medycznego;
  8. utrzymywanie stałego kontaktu z zespołem ratownictwa medycznego i przekazywanie niezbędnych informacji jego członkom;
  9. wskazanie, na żądanie zespołu ratownictwa medycznego, szpitalnego oddziału ratunkowego lub właściwego szpital, do którego może być ta osoba przewieziona.

Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie ramowych procedur przyjmowania wezwań do dyspozytora medycznego i dysponowania zespołami ratownictwa medycznego będzie opiniowany na najbliższym posiedzeniu Zespołu ds. Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej.

Pt., 29 Lst. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski