W związku z powodziami jakie miały miejsce w czerwcu i lipcu bieżącego roku powstała konieczność sporządzenia wykazu gmin, w których będą mogły być stosowane szczególne rozwiązania związane z usuwaniem skutków powodzi – zgodnie z przepisami ustawy z dnia 16 września 2011 roku.
Wykaz objął 18 gmin z południa i południowego wschodu Polski – 9 z województwa dolnośląskiego, 7 z województwa śląskiego i 2 z województwa lubuskiego. Straty spowodowane przez powódź w infrastrukturze drogowo-mostowej i wodno-kanalizacyjnej jednostek samorządu terytorialnego zamykają się w kwocie 92 mln zł w województwie dolnośląskim, 80 mln zł – śląskim i 4,55 mln zł – w lubuskim. Szczególnie trudna sytuacja występuje w gminie Niegowa, gdzie poniesione straty czterokrotnie przekraczają roczne dochody własne tej gminy.
Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wykazu gmin poszkodowanych w wyniku wystąpienia powodzi w czerwcu lub lipcu 2013 roku, w których stosowane są szczególne rozwiązania związane z usuwaniem skutków tych powodzi został pozytywnie zaopiniowany na posiedzeniu Zespołu ds. Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Obywateli.