Konsekwencją wprowadzenia nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego jest wprowadzenie zmian w zasadach oceniania, jak również przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów. Regulujące to zagadnienie w „zwykłych" szkołach rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej było już opiniowane przez Komisję Wspólną. Teraz czas przyszedł na szkoły artystyczne.
Zaproponowane rozwiązania są analogiczne do tych, które obowiązują w innych szkołach publicznych. Jak wskazują projektodawcy tak w odniesieniu do egzaminu gimnazjalnego, jak i egzaminu dojrzałości sprawdzanie umiejętności odtwarzania wiedzy encyklopedycznej zostanie zastąpione sprawdzeniem umiejętności krytycznej analizy informacji, rozumowania i wnioskowania w zakresie zdobytych wiadomości. Umiejętności te mają być mierzone za pomocą odpowiednio skonstruowanych zadań zakotwiczonych w konkretnych wymaganiach określonych w podstawie programowej. Przy sprawdzania zadań otwartych ma zostać zastosowany holistyczny sposób oceniania, w którym oceniane będzie przede wszystkim pokonanie „zasadniczej trudności zadania" oraz kolejne niezbędne czynności prowadzące do pełnego rozwiązania problemu.
Zainteresowanych zachęcamy do zapoznania się z projektem rozporządzenia.
Projekt rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów będzie opiniowany na najbliższym posiedzeniu Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej.