Komisja Europejska – dostrzegając brak spójności między rachunkami finansowymi sektora publicznego rejestrującymi wyłącznie przepływy pieniężne (kasowe), a prowadzeniem nadzoru budżetowego UE w oparciu o dane w ujęciu memoriałowym - zasygnalizowała zasadność wdrożenia zharmonizowanych standardów rachunkowości sektora publicznego w państwach członkowskich. Rada Ministrów wyraziła poparcie dla tej idei – o ile tylko nie zostanie ona wprowadzona w praktyce.
Proponowane standardy miałyby być oparte na zasadzie memoriałowej. Komisja wskazuje bowiem, że pod względem ekonomicznym rachunkowość memoriałowa jest bardziej niezawodna od rachunkowości kasowej; co więcej uniemożliwia sztuczne poprawianie wyników występujące w rachunkowości kasowej. W tej ostatniej można bowiem przesunąć płatność w czasie do przodu lub do tyłu – w celu zarejestrowania jej w okresie wybranym przez instytucję publiczną. W rachunkowości memoriałowej rejestracja następuje nie w momencie dokonywania płatności pieniężnych, lecz w momencie stworzenia wartości ekonomicznej, jej przekształcenia lub umorzenia, bądź też w momencie powstania roszczeń lub zobowiązań, ich przekształcenia lub umorzenia. Komisja Europejska wskazuje, że zharmonizowane standardy rachunkowości sektora publicznego zwiększyłyby przejrzystość, porównywalność i oszczędność kosztową oraz dałyby podstawę do lepszego zarządzania w sektorze publicznym.
W stanowisku do omawianego dokumentu Rada Ministrów poparła co do zasady działania zmierzające do podniesienia przejrzystości sprawozdań finansowych jednostek sektora publicznego i zapewnienia możliwie najlepszej informacji rynkom finansowym, a także inicjatywę promującą stosowanie zasady memoriału na potrzeby sprawozdawczości finansowej. Jednocześnie jednak Rząd wskazał, że pełna harmonizacja zasad rachunkowości dla wszystkich podmiotów sektora publicznego wydaje się być propozycją zbyt daleko idącą i mogącą wiązać się z wieloma zasadniczymi wyzwaniami natury praktycznej. Rada Ministrów sugeruje zatem zasadność poddania pod rozwagę możliwości osiągnięcia zbliżonych efektów przy pomocy metod mniej skomplikowanych, koszto- i czasochłonnych oraz w mniejszym stopniu ingerujących w funkcjonowanie administracji publicznej w poszczególnych krajach członkowskich.
Stanowisko Rządu zostało zaopiniowany przez Zespół ds. Systemu Finansów Publicznych w trybie obiegowym (termin zgłaszania uwag upłynął 23 kwietnia).