Porządek obraz Zespołu ds. Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej w dniu 18 stycznia przewidywał zaopiniowanie jedynie trzech projektów aktów normatywnych. Mimo to obrady trwały dwie godziny – ze względu na liczne wątpliwości dotyczące organizowania zajęć rehabilitacji społecznej w niektórych domach pomocy społecznej oraz fundamentalną dyskusję dotyczącą sposobu funkcjonowania systemu informacji w ochronie zdrowia.
Wątpliwości zgłaszane przez kilka województw w związku z projektem rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie zajęć rehabilitacji społecznej w domach pomocy społecznej dla osób z zaburzeniami psychicznymi dotyczyły kilku zagadnień – przede wszystkim ustalania zakresu zadań, ich dokumentowania oraz nagradzania za udział w zajęciach. Ten ostatni temat okazał się najbardziej sporny – nie jest bowiem jasne, czy zagadnienie to powinno być regulowane na szczeblu krajowym, a nie – tak jak do tej pory – w każdym z domów pomocy społecznej w powiązaniu z lokalną specyfiką. Ostatecznie ustalono, że resort pomocy społecznej przeanalizuje wszystkie zgłoszone uwagi i skieruje pod obrady Zespołu nową wersję projektu.
Bardzo długi spór powstał przy dyskusji nad projektem rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie utworzenia Ogólnopolskiego Rejestru Ostrych Zespołów Wieńcowych. Tworząc system informacji w ochronie zdrowia ustawodawca przyjął założenie zebrania w jednym systemie kompleksowej informacji potrzebnej zarówno do właściwego zarządzania systemem ochrony zdrowia, jak i potrzeb naukowych i statystycznych. W związku z tym przyjęto, że w terminie do 1 stycznia 2013 roku Minister Zdrowia dokona przeglądu istniejących wcześniej rejestrów elektronicznych pod kątem ustalenia, które z nich powinny być utrzymane i ewentualnie utworzy dodatkowe specjalistyczne rejestry. W ustawowym terminie wymagane działania zostały podjęte jedynie wobec jednego rejestru (rejestru nowotworów). Tymczasem w czasie posiedzenia okazało się, że proponowany Rejestr Ostrych Zespołów Wieńcowych jest drugim z około 20-30 rejestrów, które Minister Zdrowia zamierza jeszcze utworzyć. Oznacza to, że albo zostały popełnione błędy na etapie tworzenia ogólnego systemu – który nie zawiera niezbędnych informacji – albo też tworzenie kolejnych rejestrów jest wynikiem lobbingu podmiotów prowadzących te rejestry w dotychczasowym stanie prawnym i chcących utrzymać płynące stąd korzyści (zarówno w zakresie dostępu do informacji, jak i środków finansowych). Co więcej – projekt rozporządzenia wprowadza obowiązek odrębnego wprowadzania danych przez podmioty lecznicze, podczas gdy przedstawiciele Ministra Zdrowia twierdzili, że dane będą pobierane z ogólnego systemu. Rejestr ma mieć rzekomo postać nakładki na ogólny system, a roczne koszty jego utrzymania oceniono na 250 tys. zł (w tym przewidziano koszty na sprzęt). W tej sytuacji ustalono, że projekt zostanie przedyskutowany na następnym posiedzeniu Zespołu -zorganizowanego jako wspólne z posiedzeniem Zespołu ds. Społeczeństwa Informacyjnego.
Trzeci z projektów – projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie nadania statusu obszaru ochrony uzdrowiskowej Osiedlu Zdrojowemu położonemu na obszarze miasta na prawach powiatu Skierniewice oraz sołectwom: Maków, Krężce i Dąbrowice położonym na obszarze gminy Maków został zaopiniowany pozytywnie bez uwag.
W ramach spraw różnych strona samorządowa otrzymała informację o projektach, które z różnych względów zostały zdjęte z porządku obrad poprzednich posiedzeń. Okazało się, że z 5 projektów rozporządzeń które ten los spotkał, aż 3 zostały wydane bez uzyskania opinii.
Zasygnalizowany został również problem wystawiania karty zgonu w przypadku braku lekarza leczącego w ostatniej chorobie. Zdaniem Ministerstwa Zdrowia uregulowanie tego zagadnienia wymaga opracowania nowej ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych.