Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Czołg przy drodze (na znaku)

Czołg przy drodze (na znaku) fotolia.pl

Podróżując przez Polskę coraz częściej możemy natknąć się przed poszczególnymi mostami czy wiaduktami na żółte tablice z symbolem czołgu. W niektórych miejscach pojawienie się takiego znaku budzi sprzeciw lokalnej społeczności. Tymczasem są to znaki, które przez prawo są już przewidziane od lat, a od jakiegoś czasu są sukcesywnie stawiane w celu realizacji wymogów NATO.

Znaki te wynikają z dwóch umów standaryzacyjnych STANAG 2010 określającej znaki wojskowej klasy obciążeń oraz STANAG 2021 odnoszącej się do sposobu wyznaczania wojskowej klasy obciążeń dla poszczególnych przypadków.

Wojskowa klasa obciążenia mostu (w terminologii anglojęzycznej: Military Load Classification - MLC) jest to numer klasy odpowiadający bezpiecznemu obciążeniu obiektu mostowego, wskazujący na maksymalną klasę pojazdów, które w normalnych warunkach mogą poruszać się po obiekcie mostowym. Analogiczne klasy obciążenia otrzymują promy, czy drogi. Jeżeli numer klasy pojazdu jest mniejszy lub równy numerowi klasy mostu (promu, drogi) to pojazd może przejechać przez dany obiekt; jeśli ten numer jest większy – pojazd musi być zawrócony.

Podkreślić należy, że wojskowy numer klasyfikacyjny jest numerem, a nie bezpośrednio masą pojazdu. Np. MLC 30 mają pojazdy gąsiennicowe o masie 27,22 tony, długości gąsienic 3,35 m, szerokości gąsienic 0,46 m i rozstawie gąsienic liczonym po obrysie pojazdu 2,54 metra lub pojazdy kołowe o masie 30,84 tony spełniające dodatkowe warunki co do liczby osi, obciążeń osi, rozmiarów, itd. Tytułem przykładu można podać, że czołgi Leopard w zależności od wyposażenia mają MLC 60 lub 70.

Warto dodać, że STANAG 2021 oprócz przejazdu w normalnych warunkach wyróżnia szczególne przypadki przejazdu, w których przejazd przez most może nastąpić niezależnie od jego MLC – na odpowiedzialność dowodzącego przeprawą.

Zgodnie ze STANAG-2010 wyróżnia się dwa typy znaków wojskowych (wszystkie z czarnymi symbolami na żółtym tle):

  • znaki okrągłe – które zawierają informacje o standardowej MLC poszczególnych mostów lub promów. W przypadku mostów o ruchu jednokierunkowym na jednym znaku zostają zawarte informacje dotyczące MLC – z ewentualnym rozróżnieniem typów pojazdu (kołowe, gąsiennicowe). W przypadku mostów o ruchu dwukierunkowym – znak jest dzielony linią pionową; po jednej stronie znajduje się MLC dla jednoczesnego przejazdu w dwie strony, po drugiej – przy przejściowym wstrzymaniu ruchu z drugiej strony. W razie potrzeby stawiane są odrębne znaki dla pojazdów kołowych i gąsiennicowych;
  • znaki prostokątne – ustanawiające szczególne ograniczenia lub dostarczające innych informacji technicznych. Dotyczą one przede wszystkim ograniczenia szerokości lub wysokości mostu w porównaniu do przyjętych standardów.

W zależności od uznania danego państwa oznakowanie obiektów znakami MLC może mieć charakter stały (dotyczy to przede wszystkim dróg, na których przemieszczanie wojsk odbywa się stosunkowo często) lub doraźny.

Znaki MLC są malowane na pojazdach z ich przodu i boku w sposób zachowujący wymogi kamuflażu, jednakże tak, aby kierujący przeprawą mógł je dostrzec.

Od strony przepisów krajowych dodatkowe znaki dla kierujących pojazdami wojskowymi są określone obecnie w rozporządzeniu Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dni 31 lipca 2002 roku w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Zgodnie z przywołanym aktem prawnym na drogach publicznych stosuje się siedem dodatkowych znaków zgodnych ze STANAG 2010 – są to odpowiednio:

  • znak W-1 „kasa obciążenia mostu o ruchu jednokierunkowym”
  • znak W-2 „klasa obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym”
  • znak W-3 "klasa obciążenia mostu o ruchu jednokierunkowym dla pojazdów kołowych i gąsienicowych",
  • znak W-4 "klasa obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym dla pojazdów kołowych",
  • znak W-5 "klasa obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym dla pojazdów gąsienicowych",
  • znak W-6 "szerokość mostu lub środka przeprawowego",
  • znak W-7 "wysokość skrajni pionowej na moście lub w tunelu".
Sob., 19 Mj. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski